En foodie i London - ahhhhhh

Barcelona – sol, sommer og sightseeing

Barcelona baby!

Ahhh sikke en skøn tur vi netop er kommet hjem fra. Med disse temperaturer Danmark byder ind med lige pt. drømmer jeg mig tilbage til vores tagterrasse og 25 grader med en kold Mojito i hånden, hvor vi sad så sent som i forgårs:-)

20160516_165353

Lykken var stor da jeg åbnede min julegave fra min mand og til min store overraskelse så, at han havde booket en forårstur til Barcelona. Det er vidst ingen hemmelighed at det er mig, der altid planlægger og booker vores ferier kva mit job, så det var en virkelig dejlig gave at få. Han havde endda også lavet restaurant research og booket bord til en af aftenerne 🙂

Den oprindelige plan var at være afsted fra Torsdag til Søndag, men da jeg først gik igang med researchen kunne jeg simpelthen ikke overskue at vi ikke havde flere dage. Det tog mig ikke lang tid at overbevise min mand om at tage to dage mere så jeg fiksede nye billetter og bookede et ekstra hotel de sidste to dage;-) Det viste sig at være en rigtig god ide!!

Norwegian

Vi fløj afsted torsdag aften og vi fik den flotteste solnedgang med imens vi krydsede Danmark. Vi så alle øerne oppefra og det var så smukt! At man også kan sidde og snapchatte undervejs er jo ren luksus! Hvordan kan det være at Norwegian som et lavprisselskab er stort set det eneste selskab, der tilbyder dette og så endda gratis?? Helt klart en lavpris vinder i mine øjne – Ryan air go home!

20160512_202216 20160512_213533

Lækre hoteller i midten af byen

Der findes en spansk hotelkæde, der hedder H10 og jeg er blevet mega fan! Der er styr på det hele, værelserne er pæne, indretningen er fed, barerne er gode, du får et glas cava imens du tjekker ind, morgenmaden super god og beliggenheden er i top! Vi boede de 3 første dage på H10 Montcada som ligger helt perfekt lige midt i det gotiske kvarter, det tager fem minutter at gå til vandet og fem minutter til ramblaen. Der er jacuzzi og en rooftop bar på taget, værelset var lidt småt, men tilgængæld er der super fede detaljer med friske blomster på badeværelset f.eks.

20160513_012130 20160513_012108 20160513_160206

De sidste to nætter tjekkede vi ind på H10 universitat, som ligger loge bag ved universitetet og Plaza catalunya. Lidt større værelser her, fed indretning og lækker morgenmad. Dette hotel var næsten halv pris ift. Montcada, så hvis man er på et lidt mindre budget er dette virkelig god value.

Jeg er fan af cykler i en storby!

3 ud af 5 dage cyklede vi rundt og udforskede byen og vi er begge virkeligt begejstrede for denne transportform i en ny storby. Barcelona er virkeligt gearet til cyklister og der er cykelstier og cykel udlejning overalt. De har også bycykler som vi har og i bagklogskabens lys skulle jeg nok lige have haft mig sat ind i det hjemmefra. Det må blive næste gang 🙂

20160514_101123

Steeldonkeys

På vores første cykeldag tog vi på en guidet tur med Steeldonkey biketours, som laver lidt utraditionelle cykelture hvor du kommer ud og ser noget af det gamle Barcelona og ikke så meget de store turistattraktioner. Vores guide fortalte en masse spændende historie om Barcelona og hvor meget OL i 1992 rent faktisk har betydet for den by vi kender idag. Før OL var der ingen strand, få hoteller, dårlig infrastruktur og generelt meget få turister.

Vi cyklede igennem de lækreste parker, mange af dem er designet i forbindelse med to verdensudstillinger, som også har været i Barca to gange. Der er virkeligt mange grønne åndehuller i byen, mange af dem med flotte springvand, triumfbuer, gadekunstneren der blæser kæmpe sæbebobler osv.

20160514_105818 20160514_110933 20160514_110728
20160514_123007

Intet besøg til Spanien uden churros, så vi cyklede selvfølgelig forbi byens bedste som blev lavet lige for næsen af os og blev sendt en tur ned i den gyldne brønd og bagefter dyppet i chokolade – mums!!

20160514_112530 20160514_112746

Stranden er et helt kapitel for sig. Der er SÅ hyggeligt og fint og der er virkeligt en lang strandpromenade, hvor du kan cykle, løbe på rulleskøjter, skateboard eller gå hvis du er til den slags:) Der er masser af udendørs spisesteder og barer og hvis jeg boede her ville du finde mig på stranden hver dag om sommeren, ahhh! Vi cyklede fra den ene ende af stranden til den anden hvor W hotellet ligger.

20160515_122551 20160515_135334 20160515_122440

Sol og sommer

Vi har været så heldige med vejret! Der har været 20-25 grader hver dag, høj sol og blå himmel. Det var skønt at kunne fortsætte i sommertøjet fra DK, hvilket jo også har været helt usædvanligt med så varm en begyndelse af maj måned. Barcelona har virkeligt taget os med storm og hvor er det bare en lækker by. Her er lækre restauranter overalt, hyggelige pladser, gode strande, shopping, sightseeing i topklasse osv. Lige pt. topper Barcelona listen over min yndlings by i Europa. Det har været skønt at have fem dage hernede, så vi har haft god tid til at cykle rundt, shoppe, spise og bare nyde at have fri. Weekend ture bliver lidt stressende synes jeg, ihvertfald i en ny by hvor man vil nå at se det hele på to dage.

20160516_143004 20160515_201740

Gaudis mesterværker

Vi cyklede op til Gaudis flotte park, som ligger ca. Fem kilometer udenfor centrum. Inden du kaster dig ud i samme tur skal jeg lige advare dig at det er seriøst op af bakke på vej derop. Tilgængæld behøver du ikke at røre andet end bremsen hele vejen ned til byen igen på vej hjemad;) På de berømte steder i Barcelona kan det kun anbefales at købe entre billetter på forhånd! Jeg vidste ikke at man skulle bruge en billet for at komme ind og se Gaudis honningkagehus lignende bygninger og køen var så enorm at vi droppede det. Vi gik blot rundt i den kæmpe park vor der er mange andre flotte ting at se på.

20160515_113815 20160515_113709

På vej ned mod byen igen cyklede vi forbi Gaudis La Sagrada Familia kirke som er under evig renovering 😉 de har været igang med kirken siden 1882 og de mener at de er færdige i 2026:) det er virkeligt et mesterværk uden lige med de vildeste detaljer. Han havde en virkelig legeagtig stil dengang og det er tydeligt at se det er ham, der har været igang når man kommer forbi rundt omkring i byen.

20160515_115919

Mont Juic

Barcelonas eneste bjerg hedder Mont Juic og der går en svævebane op til toppen nede fra havnen. Den tog vi selvfølgelig ikke da vi jo er Bike Lovers og derfor cyklede derop. Pænt hårdt op igen og rigtigt dejligt da vi skulle ned 🙂 jeg vil klart anbefale at cykle da der er rigtigt meget at se i Mont Juic parken. Her er OL stadionet også som man bare kan gå gratis ind på, der er et flot kunstmuseum, botanisk have, OL museum og man kan sagtens bruge en halv dag herude. På toppen har du en borg med den flotteste udsigt over hele Barcelona. Virkeligt et besøg værd 🙂

20160516_104638 20160516_123559 20160516_123112 20160516_122305 20160516_111148 20160516_110556 20160516_114642

Der var endda en ellert på OL museet:) Det var banebrydende og første gang der blev optaget fra en meget miljøvenlig bil under en sportsbegivenhed. Så kunne fotografen sidde omme bagpå ellerten og filme f.eks under løbskonkurrencerne. Lidt sjovt og nostalgisk!

Vi har spist på de lækreste restauranter, været på de mest fantastiske markeder, fået drinks hemmelige steder og virkeligt hygget os! Her var jeg virkeligt glad for mit indre research gen havde taget overhånd, for man kan jo nå 10 spisesteder på fem dage og en masse barer:D mere om det i næste indlæg og skynd dig at booke en tur til BCN – det er simpelthen for lækkert et sted :-)!!!