Magiske Myanmar - en perfekt dag på Inle Lake

Beautiful Bagan – Templernes mekka i Myanmar

Bagan, Bagan, Bagan!

Jeg havde virkelig glædet mig til Bagan hjemmefra, ikke mindst fordi alle siger at dette sted er magisk, men også fordi jeg har set SÅ mange smukke billeder herfra og heldigvis kan jeg sige – Bagan skuffede ikke det mindste:)!

Bagan er en virkelig gammel by med flere tusinde templer! Guiden sagde 3370, Wikipedia siger over 2000 – det er lidt svært at tælle selvom vi prøvede ihærdigt. Mange er her ihvertfald! Det er slet ikke til at forstå at der er så mange templer her – det hele er så helt vildt imponerende og storslået og selv vores hotel har et tempel i baghaven:) Vi fløj hertil med en lille indenrigsflyver fra Inle Lake – en halv time, så var vi fremme og vi priste os lykkelige over at det nu er slut med natbusser. Vi er blevet for gamle til den slags pjat:)!

E-Bikes

Hjemmefra på vores rejseplan havde vi set der stod vi skulle en tur rundt med guide i Bagan på E-Bikes. Det troede vi var el cykler som vi før har prøvet i New Zealand. Men nej! Det var el-scootere! Så det var noget af en overraskelse! Senere på dagen blev jeg godt nok glad for at det ikke var cykler vi var på, men en scooter. Der er løst sand overalt ved templerne så det havde været en anelse hårdt i 35 graders varme plus en rigtig cykel;)

Normalvis er jeg altid mega påpasselig med at leje scootere rundt omkring da jeg godt ved at vores forsikring ikke dækker, hvis vi skulle køre nogen ned og gøre skade på andre. Men de her el typer virkede ret stille og rolige og var mega sjove og befriende at køre rundt på, så det endte med at vi lejede dem selv også dagen efter. Prisniveauet her i Myanmar er så ubeskriveligt billigt, så en hel dags leje koster 40kr for disse djævle:)!

Old Bagan og New Bagan

Bagan er en meget gammel by! Vi snakker grundlagt i år 850 og hvor de fleste af templerne er bygget i det 11′ og 12′ århundrede. Det er slet ikke til at forstå at mange af templerne er over 1000 år gamle? Men det er de altså:) Vi boede lidt udenfor Old Bagan, som er der, hvor de fleste templer ligger. Indtil 1990 boede lokalbefolkningen side om side med templerne i den gamle bydel, men i 1990 blev alle familier bedt om at flytte ud og her lavede man en ny by i et område, der nu kaldes New Bagan. Nu er der kun templer, restauranter og et par hoteller i Old Bagan – dvs. det er turisternes paradis i Bagan og turisterne er der mange af her. Eller mange, det er jo et vidt begreb for sammenligner du Bagan med Angkor Wat i Cambodia, så er der ikke mange turister! Men sammenligner du med andre steder i Myanmar, så er der mange turister i Bagan. Jeg er sikker på at Myanmar bliver meget forandret i de kommende år – jeg forestiller mig at Thailand var således for 20 år siden. Det bliver helt sikkert mere overrendt her i fremtiden, landet har virkelig turist potentiale;)

20170325_163631 20170325_163823 20170325_163509

Templer eller Pagodas?

Overalt ligger der templer og pagodas og jeg har egentlig aldrig helt været klar over forskellen på de to betegnelser. Det hedder et tempel hvis du kan gå ind i selve rummet, se forskellige buddhaer, gå ind for at sidde og bede og ja, være indenfor. En pagoda er en lukket bygning, oftest med en indbygget skat liggende indeni, men som du kun kan gå rundt om eller i nogentilfælde kravle til toppen af:) Desværre var der et jordskælv sidste år i august – her blev mere end 400 templer og pagodas beskadiget og derfor er der mange af billederne, hvor der mangler den spidse top på templet, der er presenning på nogle steder for at sørge for der ikke trænger vand ind, der er stilladser fordi de er igang med genopbygning osv. I mange af bygningerne er der ligeledes lavet vægtegninger, som også i flere tilfælde er over 1000 år gamle. Det er virkelig fascinerende hvis du spørger mig:)

20170325_180557 20170324_110435 20170324_111454 20170324_115527 20170324_120326

Med eller uden guide?

Vi havde en halvdags tur med guide den første dag da vi landede og det synes jeg var virkelig rart. Både at finde ud af, hvor man må køre på scooter (som i overalt), men også for at få noget historie med om templerne og sjove historier om lidt af hvert. Det var dog også fedt dagen efter selv at leje scootere igen og bare køre rundt og stoppe når man vil. Der er små sandveje som afstikker fra de lidt større veje overalt og inden du har set dig om er der bare templer og pagodas overalt i et væk. D E T E R S Å F L O T!

20170325_200230

Husk at dække knæer og skuldre til! Ellers kommer du ikke ind i templerne.

20170324_113138 20170325_162658 20170324_113516 20170325_162602 img_20170324_160008_089 20170325_165025 20170325_165628

Ballon tur over Bagan

Det jeg havde glædet mig allermest til hjemmefra på Myanmar turen var at vi skulle op for at flyve i luftballon over alle templerne. Jeg fløj i luftballon sidste år i Cappadoccia hvor vi fik os en suveræn tur i ballonen, så jeg havde virkelig store forventninger! Ballon industrien her er pænt stor, men alligevel ingenting ift. Tyrkiet hvor der virkelig er luftballoner så langt øjet rækker. Her må der maks være 21 balloner i luften på samme tid, da vi var oppe var vi 14 i alt.

Vi blev hentet på hotellet kl. 5 af Oriental Balloning og kørt til launch stedet lidt udenfor New Bagan. Her var vi 50 mennesker blot fra dette firma, som alle skulle ud at flyve og opleve tempelbyen fra luften. Vi fik serveret kaffe og lidt morgenmad imens de gjorde de 6 kæmpe balloner klar:) Det er en stor oplevelse bare at se på opsætningen. Jeg er virkelig fascineret over at det kan lade sig gøre.

20170325_055202 20170325_062050 20170325_062258 20170325_061421 20170325_062147

Da alle ballonerne var pustet op kom vi 8 mand op i hver kurv – 2 og 2 fordelt på 4 rum så alle kunne se rigtig godt:) Her var små sæder i hver kurv og ved både start og landing skal man sætte sig ned indtil piloten siger til.

Man kommer forholdsvis ret hurtigt op i højden – vi var ca. 600 meter oppe i luften da vi var højest! En tur i en luftballon er en virkelig fed oplevelse – det er stille og meget fredfyldt på sådan en uforklarlig måde, man svæver bare rundt i sin egen eventyr verden og nyder udsigten. Jeg synes ikke at jeg er det mindste bange, det er bare virkelig fascinerende. Vores skipper var fra Canada og har fløjet luftballon hele sit liv – det var selvfølgelig også meget betryggende:)

20170325_062724

Vi synes det var super fedt at få et overblik over Bagan i fugleperspektiv. Det er svært at få en fornemmelse af hvor mange templer der egentlig er her når du blot står nede på jorden. Det var fedt at se fra oven, selvom jeg havde håbet på at vi var kommet lidt tættere på nogle af de store templer. Det må man sikkert ikke og ellers var det nok vindretningen der gjorde udslaget.

20170325_065055 20170325_064919 20170325_062701 img_20170325_181256_863

I kan se farven på landsskabet skifter meget alt efter hvor meget solen var stået op. Klart flottest her på det sidste billede med masser af sol:) Vi landede på en sandbanke udenfor byen og hvor de bagefter sejlede luftballonen på en båd tilbage til land – only in asia! Herefter fik vi et glas champagne og fejrede vores dejligt veloverståede ballontur!

20170325_195723 20170325_071738

Det er en halv pebret affære – 400$ per person og jeg forstår godt hvorfor. Der er VIRKELIG mange ansatte til det ene og det andet, der er styr på alt, sikkerheden er iorden og det er alle vestlige piloter med mere end 850 timers flyverfaring! Det var en kæmpe oplevelse og jeg er så glad for at vi prøvede det:)

Nu har vi kun Mandalay tilbage inden turen går til Thailand – det glæder vi os MEGET til:)