• Travelush
Øst Eyre Peninsula - hidden gems i Syd Australien

Coffin Bay – Dyreliv og østers tur 😍

Coffin Bay National Park

Wow wow wow! Sikke en oplevelse vi har haft her i parken. Fra det sekund vi drejede ind af vejen til National Parken er vi blevet mødt af det ene dyr efter det andet. Det gik en emu og hendes 5 unger lige ud foran os og krydsede vejen da vi ankom.

Og sådan blev det ved. Med goannas, bobtails, emuer og deres unger. På den måde lærte vi hurtigt at køre meget langsomt på de snoede bjergveje – emuer kender ikke til trafikregler 😉 Inden vi havde kørt de 10 km. Fra indgangen til vores første stop, Almonta Beach så vi 3 emu mødre med hhv. 5,3 og 6 unger! Noget af en flok at holde styr på. Og vi så 4 goannas og 1 bobtail. Så. Vildt!

Bobtail

Goanna

Almonta Beach

Er nok en af de flotteste strande jeg nogensinde har set. Det var fuldstændig uventet for os, hvor helt absurd pæn denne strand er samtidig med at den er meget barsk med bølger overalt. Ikke ligefrem en badestrand! Vi tog en sidevej herind og det var nok den dårligste grusvej vi længe havde set og slet ikke noget for en campervan, hvor alt bare bliver rystet rundt inde i skabene. Så vi parkerede ude i kanten og gik mod stranden og klitterne.

Jeg har sagt det før, men det minder på en måde meget om et virkelig eksotisk vesterhav. Der er kæmpe mæssige klitter med rigtig meget beplantning og ja så kommer stranden med kridhvidt sand og lidt mere er tyrkist blåt vand end derhjemme. Sååååå smukt! Vi luftede dronen og fik taget nogle gode shots.

Golden Island Lookout

Fra Almonta Beach kan man se over på Golden Island. De har lavet et lookout, hvor man står ret højt oppe og kan tage nogle helt vildt flotte billeder. Her er meget barskt og helt vildt smukt på en gang.

Der er et rev, der går på tværs af havet over til øen som gør at der kommer bølger. Det ligner lidt grenen i Skagen sådan som havet mødes. Så fint! Herfra kan man gå ned af trapper til Almonta Beach. Det fandt vi selvfølgelig først ud af bagefter den forfærdelige grusvej 🙂

Yangie Bay Campground

Rigtig meget af Coffin Bay NP er kun muligt at komme til, hvis man har 4WD så derfor var der ikke andre campingpladser at vælge imellem end denne 😉 Vi blev ikke skuffet, lad mig bare sige det sådan! Det er en af de bedste campingpladser vi nogensinde har boet på udsigtsmæssigt. Man Booker online og første nat bookede vi site 16. Her har du rigtig fin udsigt til vandet og det var et rigtig godt site. Hvad vi dog fandt ud af på vores aften gå tur var at site 8 var meget bedre, så det bookede vi til dagen efter da vi besluttede os for at blive en ekstra nat. Her var simpelthen sååååå skønt!

For en gangs skyld var der ikke en vind, der rørte sig. Så vi nød at sidde ude og spise alle måltider, kunne stå på paddleboard og ikke mindst nød vi at have selskab af søde emuer med deres chicks, kænguruer med deres joeyer, fugle kvidren og søde firben.

Vi stod op begge morgener for at se solen stå op og især første morgen var helt magisk. Vandet i bugten var spejlblankt og vi kunne ikke dy os for at pumpe vores board op og stå en tur på vandet. Ret eksotisk, at der var kænguruer og emuer rundt i vandkanten, hvor vi sejlede. De forstod overhovedet ikke hvad der foregik og fortrak sig hurtigt 😂

Vi nød også at have god tid til at lave mad og det blev node til French toast, lækker tun salat til frokost og en ret fra Fransk Polynesien til aftensmad! Sådan lidt tun cviche agtigt, Yum!

Vi er blevet ret vilde med emuer 🙂 Især efter vi har set så mange med deres unger. Se lige hvor søde de er ❤

Coffin Bay Oysters

Jeg havde hjemmefra læst på mange blogs at Coffin Bay Østers er meget lækre og delikate og havde drømt om at komme på en eller anden form for østers tur. Vi kørte forbi et hyggeligt sted, hvor vi kunne se de havde en Pavillion ude midt i vandet lige ved siden af østersene og jeg fandt ud af at de tilbød ture dagen efter. Vi bookede en 1 times tur, hvor vi blev iklædt vaders og derefter gik igennem vandet ud til pavillonen. Det var en super god oplevelse!

Vi sad ude på vandet i 1 time imens vi smagte 2 forskellige slags østers, selv lærte at åbne dem og ejeren af stedet fortalte en hel masse om østers. Hvordan de bliver til, hvad der gør stedet specielt her, hvordan de høster dem, hvor lang tid de er i vandet osv. Det var super spændende! Og jeg må sige at østersene var virkeligt delikate. Meget små og faste i kødet og det var fantastisk at spise dem lige ved siden af, hvor de er lavet. Et stort 5. Tal herfra! 🤘❤

Vi har haft 2 fantastiske dage i den helt sydlige del af Eyre Peninsula og sætter nu kursen mere nordpå, hvor vi vil arbejde os ind imod noget af outbacken. Snart er hvide sandstrande byttet ud med rødt sand og varmere grader – vi glæder os!

Og hvis i ikke lige har helt styr på hvor Eyre Peninsula ligger så er det denne halvø vi har udforsket 🙂