Fitzgerald National Park med de flotteste strande

Esperance – mikrobryggeri, galopløb og uendeligt smukke strande 🏖️

Vi har ikke tidligere haft tid til at udforske Esperance på en af vores 2 andre ture igennem Vest Australien – det havde vi heldigvis denne gang og det er så fedt at vi har god tid på denne tur og ikke hele tiden skal lave en masse fravalg og suse forbi det ene fede sted efter det andet.

Smukke strande, igen!

Australien har efter min mening nogle af verdens smukkeste strande. Du får lige lidt facts her:

• Australien er 50% større end Europa
  • Australien er verdens 6. Største land
  • Australien har mere end 50.000km kystlinje
  • Australien har over 10.000 strande

Det betyder at der er rigtig mange strande at vælge imellem og at du ret ofte ikke er på en crowdet strand. Hvis du besøger en ny strand hver dag i Australien tager det dig 27 år at besøge alle strande her  ❤🏖🤘 Det job vil jeg gerne ansøge om at få 😂

Man kan køre et ca. 40km loop fra Esperance og stoppe ved alle de smukke strande og deres pknk lake. Strandene er meget forskellige, nogle er gode til at bade ved, andre til surf, andre til at fiske ved osv. Der er et super godt Esperance katalog man kan få ved alle turist info stederne som beskriver alle strandende. Pknk lake er ikke pink pt. Så vi stoppede ikke – den er mere grå dsv!

Vores klare favorit var Twilight Beach som vi kørte ud til imorges for at spise morgenmad. Det er ret smart at man har sit rullende hjem med sig som betyder at man altid har sin mad med, sit service, sin opvaske mulighed og ja. Alt hvad man har brug for 😊Det var mega hyggeligt at spise lækker mad med den udsigt og noget mere idyllisk end den campingplads vi lige nu bor på inde i byen.

Vi gik en lang tur på stranden med fødderne i vandkanten. Havde jeg ikke været små forkølet efter en nylig halsbetændelse havde jeg simpelthen sprunget i! Det vand der indbyder til at man skal boltre sig rundt 🌊🌊🌊

Lucky Bay Brewery

På vores 40km loop havde vi læst om et lokalt populært bryggeri, der hedder Lucky Bay Brewery. Når nu det deler navn med vores absolut yndlingsstrand Lucky Bay i Cape Le Grand National Park, kunne vi ikke dy os for at køre et smut forbi nu vi alligevel var på de kanter. Det var super hyggeligt og meget nede på jorden. Fyldt med lokale, der kom forbi for at få fyldt deres genanvendelige flasker op med frisktappet øl til weekenden eller venner der skålede weekenden igang fredag eftermiddag.

Man kan kun købe øl smagning her i små 100ml glas. De har kun licens til at producere og ikke på den måde servere som på en bar, men de gerne sælge tastings. Det kunne man så se at de lokale udmærket vidste, hvordan man kunne twiste, dvs de betalte blot for en omgang ølsmagning og bestilte den samme øl i alle 4 eller 7 glas man kunne vælge 😂 Vi bestilte nu en smagning med deres 7 øl så vi kunne se hvad vi kunne li. Man kan bagefter enten købe 1 liters dåser eller købe en stål flaske som de lokale har og som de fylder på bryggeriet imens man ser på det – ret fedt! Vi købte 2 af de øl vi bedst kunne lide 🙂

Galopløb med de lokale

Vi har efterhånden været til en del galopløb rundt omkring i verden, et besøg i Esperance er det nu også så blevet til🌏 Vi kørte tilfældigt forbi et skilt og så at der skulle være løb på den lokale galopbane igår og tænkte vi ville smutte forbi og se på lidt hurtige 🏇 🏇 🏇

Det var årets første løb og der var rigtigt mange mennesker. Vi synes altid det er sjovt at tjekke hestene ud i paddocken og se hvem vi synes der ser mest vinderagtig ud, og derefter spille et par dollars på dem. Det er bare sjovere når man kan stå og heppe med de lokale 🙂

Det sjoveste er selvfølgelig når man har ret og vinder, det havde vi dsv ikke denne gang 😂 Men hyggeligt var det alligevel og tager du til et løb som dette er du næsten garanteret at være den eneste turist sammen med en hel masse lokale 🇦🇺

Farmers village market

Jeg elsker at besøge lokale markeder og vi også heldige her – dette marked afholdes kun 2 gange om måneden. Det passede lige med at vi kunne køre forbi inden vi var på vej ind til National Parkerne og fylde op med lækre lokale råvarer. Er du ude efter marmelade, chutney, honning, smykker eller små snacks er dette også stedet. Og og og. Torben kunne få sin lækre kaffe. Kaffesælgere er der ALTID på markeder som de her og på den måde er han altid frisk på et markeds besøg 🙂

Bye bye Esperance – it’s been a real pleasure! Nu kører vi ind til Cape Arid og Cape Le Grand National Park og krydser fingre for solskin, vindstille og kænguruer på stranden 🤘🤘