The Grampians National Park

Fleurieu Peninsula – Vin paradiset med smukke strande

Vi er nået til den sidste halvø der skal udforskes i Syd Australien – Eyre og Yorke Peninsula er krydset af på listen og de var begge mega fede steder. Nu blev det Fleurieus tur! Det føles lidt mærkeligt at lægge flotte billeder op på nettet set i lyset af at rigtig meget af Australien står i flammer pt. Men på den anden side kan vi heller ikke sætte os i et hjørne med sorte sørgebind på. Australien har om noget sted pt. brug for turister. Jeg spår at denne krise kommer til at påvirke turismen helt ekstremt det næste lange stykke tid. En så massiv medie dækning som der er lige nu, helt til Danmark, er ikke noget danskerne glemmer lige med det samme.

Området på Fleurieu er ikke så stort som de 2 andre og starter nærmest lige når du kører syd for Adelaide. De 2 helt store træk plastre er vin og strande. Det mest berømte vinområde er McLaren Vale og der er så smukt når du kører rundt. Det minder lidt om Italien eller Frankrig med bjerge og vinmarker så langt øjet rækker.

McLaren Vale

Oprindeligt havde vi besluttet os for at tjekke ind på McLaren Vale campingplads og stille camperen imens vi ville leje cykler og cykle rundt til forskellige wineries. Da temperaturen så sneg sig op over de 40 grader da vi nåede McLaren lavede vi en plan B og kørte rundt på vores egen vintur med aircon på bilen;) Det eneste der er lidt irriterende ved at køre rundt selv er at Torben skal køre og ikke kan smage så meget – derfor havde cyklerne været perfekte hvis temperaturen havde været normal 😉

Chapel Hill

Vi startede ud ved Chapel Hill og det var mit yndlingssted da dagen var omme. Her er deres tasting og Cellar Door lavet i den gamle renoverede kirke på toppen af McLaren Vale med seriøst god udsigt. De ansatte var super flinke og vi fik en rigtig god behandling, meget snaksalig ejer og vi var her vel i en times tid.

Der er almindelig vinsmagning til 10$ eller man kan betale 20$ og få en lækker tallerken med delikatesser samt smage deres 4 toprødvine imens man nyder maden i ens eget tempo. Inden maden bliver lavet smagte vi alle deres andre vine og vi fik også lov til at slutte af med en meget lækker portvin.

Samuels Gorge besøgte vi også. Helt nede på jorden folk, winemakerne sad og drak vin med gæsterne der kom for at smage, virkelig sådan et sted uden hierarki og hvor alle er venner. De laver kun rødvin her og vi købte en meget lækker sparkling Shiraz, vi drak juleaften. Det er meget populært her. De har en super fed udsigt over Onkaparinga National Park, her kan du sidde og nyde udsigten hvis du køber noget efter din smagning.

Vi synes det er sjovt at have noget at købe ind efter og at have både jul og nytår inden for rækkevidde gav god mening at købe vin efter. Næste stop, Olivers Taranga havde en super lækker flaske bobler med den flotteste etiket – den købte vi og nød nytårsaften 🎉🎉

Offpiste 4wd tour

Nytårsaftens dag havde vi booket en fed 4wd tour dels igennem McLaren Vale men også Onkaparinga Nationalpark. Ben der har firmaet har nogle specielle ruter, der kun er åben til hans firma og det var altså mega fedt! Vi kørte off-road ned i dybe Dale ved floder og op på toppen af bjergene. Vi spottede f.eks koalaer og kænguruer på turen, drak vin og spiste lækre oste ved floden, hvor man normalt ellers ikke kan komme og – vi sluttede af I hans barndomshjem og fik den lækreste middag hans mor havde forberedt og drak Shiraz fra deres egne vinmarker. Det var en pænt god start på nytårsaften ❤🎉🍷

Port Willunga Beach

Der er simpelthen så sindssyg mange flotte strande her, at det er decideret svært at vælge, hvor man vil ligge henne. Vi faldt for Port Willunga – klippevæggene og det klare vand mindede os mest af alt om noget fra Grækenland eller noget i den stil. Vi har købt en Gazebo, som det hedder her – eller et telt af en slags og det er virkelig et af vores bedste køb! Os 2 skandinavere kan slet ikke klare en hel dag på stranden i Australiens ekstreme uv index, så at have gazeboen med på stranden er så fedt! Så har man en base i skyggen og kan gå frem og tilbage hvis vi vil bade, eller ligge os ud på stranden indimellem for at få lidt sol. Australierne kan bare noget med alle deres strand gadgets ⛱⛱ Har du ikke en Gazebo og vil gerne have lidt skygge kan du være heldig at snuppe en af de udgravede grotter med permanent skygge i klippevæggen 🙂

Willunga Farmers Market

Jeg har søgt i lang tid for at finde et rigtigt rugbrød. Det er ikke så let skal jeg hilse og sige! Jeg havde dog efter lang tids søgen på nettet fundet en bager, der laver rugbrød og som sælger det på Willunga farmers market. Det indrettede vi vores rute efter og kørte forventningsfulde mod markedet. For at finde en helt udsolgt bager allerede kl. 10! Øvvvvv, hvor var vi skuffede! Havde sådan glædet os til rigtig rugbrød. Hvad vi dog ellers fandt var grøntsager, planter, lækre hjemmelavede produkter, masser af folk, god kaffe og god stemning. Så hvis du er i nærheden en lørdag, så tag forbi og kom tidligt! Det er bestemt en anbefaling værdig 😊

Victor Harbour

Da vi ankom her til byen en lørdag formiddag fik vi nærmest et chok over hvor busy der var her. Til trods for halv dårligt vejr og god vind var byen fuld af folk! Her er masser at give sig til, især for familier. Herfra kører deres berømte Cockle Train, som er et meget gammelt damplokomotiv der kører fra Victor Harbour. Vi så det køre afsted og man kan sagtens købe en tur hvis man vil med.

Granite island, der bl.a. Har sig en fast pingvin koloni ligger i gå afstand fra Victor Harbour eller du kan stige ombord i en gammel togvogn, der bliver trukket af en stor arbejdshest ud til øen. Hestene holdt fri da vi var der pga. vinden.

Vi gik på byens hvalmuseum som var en rigtig god oplevelse. Man kunne se en masse om datidens hvalfangere som havde stationer langs hele den australske sydkyst, not so nice! Men sådan var det jo den gang. Der var rigtig mange sjove facts, interessante plancher, man kan se skelettet af rigtige hvaler og delfiner og der var en masse gode info videoer.

Rapid Bay

Hvis du kun har tid til en destination på hele halvøen så lad det være Rapid Bay! Her er såååååå skønt! Der ligger en campingplads på stranden, hvor man kan være heldig at få en plads helt ud til stranden. Udsigten giver dig lækkert blåt vand og bjergsider så langt øjet rækker. At vågne, lave mad og gå i seng med udsigt over vandet er bare fantastisk! Og til 18$ per nat (9$ pr person) er det virkelig en campingplads der sniger sig op i nærheden af det bedste vi har prøvet på denne tur.

Vi har spenderet et par nætter her, solet ved stranden, badet, stået på vores sup board og udforsket det hele. Her er så smukt!

V I E R V I L D E M E D D E T!

Efter Ca. 14 dage on and off her på Fleurieu af 2 omgange og et par afstikkere til Adelaide drager vi nu nordpå langs Australiens længste flod – Murray River. Det glæder vi os meget til da vi aldrig har været der og det ser så fedt ud!