En oplevelse ude midt i Amazonas, Ecuador

GALAPAGOS, behøver jeg at sige mere:)?

Turen herud gik helt fint! Vi fløj herud med Aero Gal fra Quito, via Guyaquill og til sidst til øen Baltra som lufthavnen ligger på:) Flyene var overraskende gode og der var endda mad på de helt korte strækninger, det kunne de lære noget af i Europa!:)

Efter en grundig gennemtjekning i lufthavnen og betaling af National Park feet (100 USD, så er det da vidst også betalt!) blev vi kørt 10 min på øen og sat af hvor båden holdt. Allerede der væltede det bare rundt med dyr. Der lå en søløve midt i det hele og sov, der fløj pelikaner rundt, der cruisede en haj rundt i havnen, der vadede en lille marine iguana forbi os samtidigt med der fløj store frigate birds rundt på himmelen. Der vidste vi bare at vi var kommet til dyre heaven:)

Båden er rigtig fin, desværre fik vi dog et værelse nedenunder. Ville hellere have haft et værelse ovenpå, hvor man kan åbne vinduerne, men det gik da heldigvis altsammen!

Vores første ø var North Seymour og det var helt klart den fedeste oplevelse! Lige nu er det parringstid for de store frigate birds, hannerne har en rød “pose” hængende under halsen, som de kan blæse op for at tiltrække hunnerne – det er noget de gør meget sjældent på andre tider af året, men jeg skal da lige love for at det er noget de kan li at gøre på denne tid af året. Det var helt vildt fedt at se, det ser fuldstændigt vildt ud med sådan en kæmpe rød bobbel som er pustet op under halsen på fuglen.

9 7

Der var også en hel masse land iguanas, som er kæmpe leguaner som bare ligger overalt. Man kan komme overraskende tæt på alle dyrerne, de er overhovedet ikke bange for mennesker så det er mega cool!

30 6 4

Et af de dyr jeg havde glædet mig allermest til at se var blue footed boobies, som er en sjov fugl, der ligner lidt en blanding imellem en and og en måge, med hvide/brune fjer og helt turkise blå fødder – total sjovt! De er bare helt vildt seje og mega sjove – dem var der også en hel masse af på North Seymour.

8 3

Maden ombord på båden er super god og alle de ansatte er helt vildt flinke – de gjorde virkeligt alt hvad de kunne for at alle skulle få en oplevelse for livet, så det var mega fedt. En dag stod en af de ansatte og fodrede de store frigate birds på bagenden af båden. Det så ret vildt ud og jeg fik lov at prøve. Mega grænseoverskridene at holde små stykker kød i hånden imens en fugl med et vingefang på ca 1.3m flyver lige imod dig. Men også mega fedt at prøve!

Der er de flotteste krabber her på Galapagos – Sally Light Food Crabs hedder de. De er hurtigere end du kan nå at fange dem og er væk inden du får set dig om. De er mega farvestrålende og jeg fik heldigvis et par gode billeder:)

15 13

Der er helt vildt mange forskellige øer og vi kunne dsv. Ikke nå dem allesammen – dog var alle dem vi så helt vildt forskellige. Der er helt vildt mange forskellige slags kæmpe kaktus på alle øerne, det var ret vildt at se. Udover det er meget af landsskabet lava præget eftersom alle øerne er vulkan øer.

29 16

Herude er dagsprogrammerne også rimeligt “hårde”:) Vi skal jo have noget ud af ferien! Tidligt op hver morgen, så spiser vi morgenmad og derefter har vi dagens første aktivitet som næsten altid er en gå tur rundt på en hver dag forskellig ø. Det er helt vildt så varmt det allerede kan være kl. 7.30 om morgenen, vi er her i deres varmeste måneder (februar), hvilket vi er ret så glade for!!:) Det betyder nemlig at vandet også er varmere nu end i vores sommer måneder – hver dag 2. gange om dagen snorkler vi nemlig, Og det er bare mega fedt!!!! Det er det bedste snorkelling jeg nogensinde har prøvet og det er som om at fiskene bare er gigant størrelse her! Man kan virkeligt godt se at fiskene ikke mangler mad her eller er en truet dyreart på samme måde som de er andre steder i verden.

Her vælter rundt med hajer, skildpadder, rokker, blæksprutter, puffer fish, parrot fish, angel fish osv. Det er total fedt at man også her kan komme mega tæt på alle dyrene. Jeg fulgte en skildpadde mega langt igår og jeg var ca 0.5 meter fra den hele tiden. Det er bare super fedt! Hajerne er der også mange af! Vores guide er gammel dykkerinstruktør så han ved lige hvor han skal svømme hen for at vise os en masse godt! Vi så feks en hummer og en galapagos shark idag;) Wow!

27 25 24 23

Senere sejlede vi hen til en ø med små søde pingviner. Det var mega cool at se dem! De er ikke mere end 30-40 cm. Høje og mega cute at se på! Desværre svømmede de ikke imens vi snorklede der, kunne ellers have været sjovt hvis der lige var en pingvin som svømmede forbi imens vi snorklede.

Den sidste dag var vi på en ø fuld af sølvøver! Dem kan man også komme helt vildt tæt på og de sødeste er virkeligt baby søløverne:)

11 20

De ligger bare der og gør sig til og ruller sig i sandet, det ser mega sødt ud! Vi tog en hel masse billeder hvor vi lagde os ned ved siden af dem. Lidt grænse overskridene da nogen af dem virkeligt er store og de har et kømpe sæt tænder, men alligevel var de helt rolige.

28 19 22

Galapagos har været en drøm i mange år og det var virkeligt en kæmpe oplevelse! Så jeg er super glad for at jeg endelig kom herud og det kan helt sikkert anbefales til andre!!!:) Jeg vil glæde mig til at skulle herud igen engang og er du til dyr og naturoplevelser er dette det vildeste sted i verden. Jeg kunne godt forestille mig at der på et tidspunkt bliver lukket ned for turister herude, så go before it’s too late!!:)