• Travelush
  • ···
Ankommet til Vest Australien – Perth, Whale watch og Denmark i AU:)

Jeg har fundet den! Verdens flotteste strand:)

Kænguruer på stranden – kan det virkelig passe?

Jeg har drømt om at komme til denne nationalpark de sidste 10 år. Australien har markedsført sig selv med en kænguru, der lå på den mest kridhvide strand ligeså lang tid som jeg har været i rejsebranchen og jeg har derfor set rigtigt mange brochurer og videoer med lige netop dette setup. Jeg har ofte tænkt om det overhovedet var muligt at se eller om der bare var tale om photoshop? Det var der så ikke kan jeg heldigvis berette:)

Cape Le Grand Nationalpark – Hvor skal man sove?

Cape Le Grand Nationalpark ligger ca. 1 times kørsel øst for Esperance. Dvs. Det er i Esperance du skal handle ind til dit ophold da der intet er at købe ude i parken. Vejene derud er fine og du er helt ok selvom du ikke har en 4WD og kan tage turen i en almindelig bil eller camper. Da det er i en nationalpark skal du enten betale et dagspas på 12$ eller hvis du har planer om at besøge en del nationalparker kan du købe et 4 ugers pas som gælder over hele Vest Australien. Det har vi haft de sidste par gange og det er super rart blot at kunne køre ind. Lucky Bay er ikke et sted man bare lige kommer let forbi – det ligger ca. 1000km fra Perth som er den nærmeste internationale lufthavn. Så et roadtrip sydpå i Vest AU er klart at anbefale.

20161110_134219

Der er 2 mulige steder at campere, det ene sted er Cape Le Grand, hvor der er en fantastisk flot strand og 10 hyggelige sites som ligger relativt tæt. Hvis der blæser i parken, hvilket der meget ofte gør så er du helt sikkert bedre tjent med at sove her end ved Lucky Bay. Pt. Er der et camp kitchen ved Cape Le Grand, det er der ikke endnu ved Lucky Bay – men de er ved at renovere Lucky Bay og det er ved at blive bygget lige nu.

Du kan også vælge at overnatte ved Lucky Bay som vi gjorde og jeg er så glad for at der var plads da vi kom! Som så mange andre nationalparker kan man ikke reservere plads hjemmefra, det er først til mølle her og jeg var derfor en smule stresset da vi kørte herud. Dette sted var det jeg havde glædet mig allermest til på hele turen rundt i Australien. Dels fordi vi ikke kunne nå det sidst vi var på disse kanter og jeg slukøret måtte indse at vi blev nød til at skippe det, men også fordi jeg drømte om de perfekte billeder af små søde kænguruer på den mest kridhvide strand. Til vores held (og nok fordi vi var her i starten af november, dvs. udenfor skolernes sommerferie som starter midt december og varer til slutningen af januar) fik vi en pladsJ Normalvis har der kun været 22 pladser, men fordi de har fået doneret 3 millioner $ til renovering af hele området, så er der nu i alt 56 pladser. Virkelig en god ide! Stedet føles på ingen måder overrendt og de pladser man bor på er kæmpe store! Det koster 10$ per nat per person at overnatte her og du har gode toilet og badeforhold, gasgril og snart et køkken.

Lucky Bay – Verdens flotteste strand

Da vi trillede op af vejen uden rigtig at vide hvad vi skulle forvente os, tabte vi både næse og mund og var total overvældet af dette smukke syn! Stranden er den flotteste vi nogensinde har set. Maldiverne har smukke strande ja, men det her er bare noget andet. Der er noget barskhed over det som ved Vesterhavet, men så er vandet så turkist og flot og sandet så helt ekstremt hvidt at man ikke kan andet end at elske det her sted.

20161109_140133

Stranden er kæmpe stor og ja, det skal bare opleves! Vi snuppede campsite nummer 1, som var den sidste ledige plads ud af de originale 22 pladser som ligger bedst. Vejret har virkelig meget at sige når man er et sted som her – da vi kom var det helt absurd blæsende, omkring 10m/s. Næste morgen regnede det og senere på dagen klarede det helt op. Det er helt ekstremt så meget forskel der er på billederne vi har taget – prøv at se her:O)

20161110_110320 img_20161111_062057

Kænguruerne ved Lucky Bay

Vi fik at vide at der var en stor kænguruflok på stedet, men kunne umiddelbart ikke se nogen da vi kom. Vi så den første kænguru da vi gik den første tur på stranden. Det var så fedt at se. Jeg var jo ikke helt sikker på at det overhovedet passede at de holdte til på stranden, men det gjorde det altså. Hun kænguruerne er slet ikke bange for mennesker og du kan gå helt hen ved siden af dem uden at de nærmest ligger mærke til det. De tænker kun på at finde mad! Jeg har haft held til at tage et selfie med en kænguru før på østkysten så det skulle selvfølgelig også prøves her. Det skal siges at det er pænt svært at få kænguruen til at kigge ind i kameraet, men det lykkedes for mig 1 gang! Dette var første dag og vi så kun denne ene søde kænguru på stranden.

Morgenkaffe i camperen

Efter en skøn morgenløbetur i halv regnvejr på stranden begyndte det at klare op, op af morgenen og vi var i gang med at lave stempelkaffe og blødkogte æg. Ud af vinduet kunne vi se en kænguru med sin lille Joey (det hedder alle kænguru unger) og inden vi havde set os om stod de lige uden for camperen og kiggede ind for at se om vi havde noget at byde på. Man må ikke fodre dem står der på skilte overalt, men det tænker jeg at der er mange der gør siden de er så nysgerrige. De er total cute de her små kænguruer og de vimser bare rundt som om det var det mest naturlige i hele verden imellem menneskerne. Det er sådanne oplevelser der gør at vi bliver ved med at komme tilbage til Australien – vi ELSKER at møde dyr på denne måde:)

20161110_080627

20161110_083002
20161110_083039 20161110_102723

Hell Fire Bay

Der er en del andre strande man kan køre eller gå til i hele Nationalparken. Der er grobund for nogle seriøse hikes, hvis du er til den slags. Vi brugte en halv dag på at køre rundt til de forskellige steder og især Hell Fire Bay var vi helt vilde med. Som jeg så ofte før har skrevet om ved Vest Australien så er det noget af det fedeste, at du har det helt for dig selv. Det holder også stik i østsiden af staten. Hell Fire Bay er en super flot strand med det mest turkisblå vand og igen hvidt knasende sand. Det er en stille bugt, så hvis det ikke blæser her er det perfekt til en badetur. Det blæste dog helt vildt da vi var der så vi hoppede ikke i da der kan være meget slem understrøm og huller i sandet – men jeg tror aldrig vi har haft mere lyst til at hoppe i noget vand end her. Vi kravlede i stedet op på nogle store sten i nærheden for at nyde udsigten over bugten og stranden og kunne herfra se om til Little Hell Fire, som man kan trekke om til. Sikke nogen fantastiske strande. Jeg forstår godt at Australiere ofte ”bare” holder ferie i Australien for steder som disse finder man da ikke andre steder i verden:)

20161110_111957 20161110_140312 20161110_134327

4 kænguruer på stranden:O)!!!

Da vi kom tilbage til Lucky Bay var der klaret helt op og stranden var flottere end nogensinde. Vi ville en tur ned til vandet for at se, hvordan det så ud i dag. Det var der åbenbart 4 kænguruer der var med på og de sneg sig langsomt ind på os:) Først var der 1 meget nysgerrig kænguru som hoppede rundt i kanten af stranden og kiggede fascineret op på en drone! Den må da også tænke sit, det så virkelig sjovt ud. Derefter kom der en mor med sin Joey hoppende i fuld fart og stoppede op og ville rundt at hilse på de få mennesker der var på stranden. Det var SÅ fedt!

20161110_150828 20161110_150944 20161110_152119
Vejret var perfekt, stranden var perfekt og kænguruerne blev i så lang tid at vi virkelig fik tid til at nyde det. Vi fik søde videoer af dem og en hel masse gode billeder. Jeg kan ikke lade være med at blive i virkelig godt humør når jeg kigger på de her billeder – det var simpelthen for fedt og det levede fuldt ud til alle mine skyhøje forventninger! Jeg vil klart anbefale jer alle at planlægge et visit her på jeres næste ferie:)!

20161110_144905 20161110_151002 20161110_144634

Vi er klar til den sindssyg lange køretur over Nullarbor nu – vi ses på den anden side i Syd Australien:)! Over and out!