En foodies guide til 48 timer i Melbourne

Melbourne – Sydney – Wombats – Koalaer – Wombats IGEN

Wilsons Promontory Nationalpark

Tilbage på fastlandet efter en fantastisk Tasmanien tur satte vi kursen stik sydpå mod ”The Prom” som de lokale kalder denne fantastiske nationalpark. Jeg har været her en gang før for 8 år siden, men der er sket meget ændring siden der så vi ville gerne derned igen. Okay den virkelige grund var fordi jeg vidste der dengang var rigtigt mange wombats og det ville vi også gerne se igen:)

Turen fra Melbourne tager ca. 3 timer og det er en populær weekendtur iblandt lokale. Det er en kæmpe nationalpark med rigtigt mange muligheder for hikes, strande og dyreliv.

20161207_204501

Den største campingplads ligger i Tidal River – der er ca. 500 pladser men i sommerperioden (ca. fra midt december til slut januar) er der rift om disse pladser! Det er nogle skønne små afdelinger man kan bo i og det er ikke som en almindelig campingplads hvor man ligger på række – her har du dit eget område med træer, buske og wombats:)

Lækkert vejr betyder alt!

Vi var SÅÅÅÅ heldige med vejret. Vi bookede 1 nat på Tidal River til den nette sum af 60$ (det er virkeligt dyrt, den dyreste campingplads UDEN strøm i hele Australien) 😉 Vi reserverede allerede pladsen på Tasmanien, så vi kunne gøre hverken fra eller til mht. vejrudsigten. Til vores held var det 25 grader og det lækreste sommervejr lige præcist da vi ankom og det var skønt at mærke noget reelt varme igen:) Da vi kørte fra The Prom dagen efter pissede det ned og med 12 grader var der ikke meget sjov ved at være dernede for mere:)

20161207_165600

Der er en skøn strand med det blødeste hvideste sand der er fuldstændigt umuligt at børste af sig da sandkornene er så mikroskopiske. Den skulle jeg selvfølgelig tjekke ud og turens første rigtige solbadning skete her. Det var skønt at ligge på stranden med medbragte danske blade og for en gangs skyld bare ligge og slappe af:) Det er ikke nogen hemmelighed at vi har kørt helt ekstremt langt på den her tur 11.200KM i alt for at være præcis og det betyder altså rigtigt meget tid i bilen og ikke så meget tid på stranden;)! Ud af de 11.200KM har jeg kørt 1%, haha! Godt jeg har en mand, der elsker at sidde bag rattet;)

Wombats – where are you???

Jeg husker det som om der var flere wombats for 8 år siden, men da jeg var der sidst var der slet slet ikke så mange mennesker som vi var nu. Vi gik ud lige omkring skumringstid for at lede efter de små brune/sorte grisebasse lignende dyr.

20161207_194615

De er meget vant til mennesker her og man kan virkeligt komme tæt på dem der er fremme. Vi gik rundt i en times tid og vi fandt 3 forskellige wombats. En sort, en brun og en lys som alle var helt ligeglade med os og vi kunne komme ret tæt på dem. Vi var nok blevet lidt godt vant fra Cradle Mountain så vi var lidt skuffede over ikke at se flere. Det hører måske med til at de er blevet syge og døde som på Tasmanien?

Raymond Island – Koalaer IGEN, jubiiiiiii

Vi mødte nogle lokale, der fortalte os om denne lille bitte ø ca. 3 timer øst for Melbourne, hvor der lever koalaer i det fri overalt i folks private haver! Man tager en lille færge fra Paynesville, der er gratis hvis man bare går ombord på færgen uden at have bil med og det tager kun 2 min fra fastlandet til øen.

Her på øen har de lavet en ”koala walk” som går rundt på øen som man kan følge og der er seriøst koalaer overalt. Ohh god! Her vil jeg gerne have et sommerhus, hvis der følger en koala med i haven:)

Vi gik rundt 1 time på øen og vi så i alt 20 koalaer, heraf 3 med babyer. Ohh altså, der er bare ikke noget der er sødere end koalaer med en unge på ryggen. Der var seriøst ingen mennesker herovre, vi var klart de eneste turister så det er virkelig et besøg værd. Vi havde slet ikke regnet med at vi ville få set flere koalaer efter Great Ocean Road så det var virkeligt fedt med dette tip.

Kangaroo Valley – Wombat haven

Da vi kørte rundt langs kysten op mod Sydney var vi i 7 sind over hvad vi skulle lave og hvor vi skulle køre hen. Der var 2 muligheder hvoraf vi har kørt den ene vej før som er op langs kysten så vi valgte at køre ind i landet i stedet for op igennem Kangaroo Valley og til Blue Mountains inden vi rammer Sydney. Vi havde læst om den fedeste campingplads med en hel masse wombats lidt udenfor Kangaroo Valley, Bendeela Camping. Det er seriøst den største freecamp vi nogensinde har set, så fint et sted med bjerge så langt øjet rækker, skov og en flod. Helt sikkert et sted vi skal tilbage til igen!

20161209_104242

Da vi kom frem kunne vi se at der var wombat spor overalt – eller altså ikke som i fodspor, men wombatlort overalt. Seriøst de laver imellem 80-100 lort hver aften!!:D Og det er altså næsten hestestørrelse lort vi snakker om, lidt vildt.

Mor og baby wombat!

Alle pungdyrene er natdyr og de kommer først ud når det begynder at blive mørkt, pludseligt kommer de ud af deres huler og er overalt. Det er virkeligt sjovt at se på, pludseligt myldrer de bare frem! Den færste nat vi var her sad vi og spiste da Torben fik øje på 2 wombats en mor med dens unge, som kom spankulerende over græsset. Jeg fløj rimeligt hurtigt ud af vognen med mit kamera:)  De var meget vant til mennesker her kunne jeg fornemme så vi kunne sidde lige ved siden af dem og iagttage de små gnavere, så fedt! Jeg har lagt den sødeste video på instagram, in case you didnt notice:-) Det viste sig at vi helt tilfældigt havde parkeret ved siden af deres hule, så de blev omkring vores camper resten af aftenen <3

20161210_190938

Om aftenen når det var helt mørkt brugte en wombat også vores campervan som kløpind! Vi havde læst om dette inden vi kom, at de nogen gange stod og gnubbede sig op af camperne, så da vi lå i sengene og vognen lige pludseligt begyndte at svinge fra side til side vidste vi godt hvad der foregik:) SÅ sjovt.

Flere syge wombats:(

Som jeg skrev om i sidste indlæg fra Tasmanien var der rigtigt mange syge wombats der, hvad jeg bare ikke havde fået med var at det rent faktisk er et kæmpe problem i hele Australien og at nogen reelt er bange for at wombatsene skal uddø. Den sidste aften vi var på pladsen gik vi en lang tur, helt ned bagved en skov og her så vi til vores store skræk at der helt nede bagi var 2 virkelig syge wombats. Det var som om jo længere vi kom væk, jo længere nede var de i sygdomsstadiet. Vi kunne se 5 wombats som alle havde sygdommen i forskellige grader og det var så tydeligt at se de ville dø af det til sidst. SÅ trist.

Vi troede at alle wombats her var sunde og raske, men nej dsv. ikke. Jeg har prøvet at læse op på det her efterfølgende og lokale folk prøver at gøre en del, men det er total svært at behandle en wombat da de ikke sover i de samme huler hver aften, de har op til 6 huler hver og de smitter hinanden på kryds og tværs. De får mider ind under huden, det kløer helt vildt og de får kradset alt deres pels af. Til sidst bliver de blinde og døve og lider en virkelig smertefuld død! Så synd, hvis jeg boede her ville jeg blive wombat frivillig. Det er muligt at behandle dem for det, men problemet er at de flytter huler hele tiden og på den måde bliver inficeret igen. Jeg håber virkeligt at der bliver fundet på noget smart, så vi igen kan se wombats næste gang vi kommer til Australien.

img_2947img_2942 img_2943

Blue Mountains – Katoomba Cristian Convention

Blue Mountains er en stor nationalpark ca. 1 time fra Sydney og blev vores sidste stop i camperen inden den skulle afleveres. Vi havde på vores app læst om KCC, Katoomba Cristian Convention hvor de også har en campingplads med virkeligt gode faciliteter. For 15$ per person havde vi strøm, bad, gratis internet OG gratis vaskemaskine/tørretumbler. Det er ting man ikke vidste man ville sætte pris på:) Så vi fik vasket ALT vores tøj og har nu rent tøj i posen til New Zealand:) Og ikke mindst suget jeg ved ikke hvor mange gigabytes data og fik fyldt ipadden op med en hel masse podcasts, film og serier:D! Internet iglerne, kaldte vi os lige her:D! Udover det så ligger pladsen 2 min. Gang fra Scenic World hvis man skal her hen.

20161211_104912

Vi havde travlt med at vaske og være på nettet, så det var kun lige de 2 must sees The Three Sisters og Wentworth Falls vi fik set ordentligt – De gjorde det til gengæld også godt:)!

20161211_105741

Sydney – Yeah!!

Vi har haft godt med planer i Sydney efter Blue Mountains. På vej ind til byen kørte vi lige forbi IKEA, vi ville se efter rugbrødsblanding og de havde det sgu! Ligesom de også havde Marabou, lakridser, skumfiduser og kødboller med mos:) Haha. Så vi fik lige fyldt op med en dosis skandinavisk inden vi kørte videre mod Sydney Olympic Park. Her havde vi hjemmefra booket billetter til Keith Urban koncert. Vi købte 24 timers parkering på en af deres p-pladser og så var campingpladsen sikret for natten, smart. Det var en seriøst god komcert, nærmest den bedste vi nogensinde har været til så det var total fedt. Dagen efter koncerten skulle vi sige farvel til vores elskede Maui camper. Vi fik pakket alt vores bagage ned igen og fik afleveret den, det var lidt trist! Vi elsker altså bare det her camperlife må vi sige. Until next time Maui:)

Pylon Lookout – Harbour Bridge

Vi fik tjekket ind på vores hotel centralt i byen og vidste at første dag ville blive den eneste dag med sol og det skulle udnyttes til nogle gode billeder! Vi gik ned til Sydney Harbour Bridge og gik op i en af de 4 pyloner.

Det er første gang vi er her, men du kan få en rigtig god udsigt over operahuset, skyline, de omkringliggende øer i havnen og ikke mindst en anden vinkel på Harbour Bridge ift. Hvad man normalt ser. Det koster 13$ at komme op og langs trapperne er der rigtigt mange billeder og informationer om byggeriet. 7 år tog det i alt:) Jeg synes seriøst at denne bro er den flotteste i hele verden, SÅ imponerende byggeri.

Herefter gik vi over til Operabar, en bar/restaurant LIGE ved siden af Operahuset og med perfekt udsigt over Harbour Bridge. Det ligger et virkelig turistet sted, men her er ligeså mange lokale og priserne er helt ok.

20161213_173453

Det er lidt tacky ja, men jeg elsker det her sted og vi skal altid forbi her og sidde og nyde udsigten. Nu har vi lige en Coldplay koncert i aften (jow jow, se os) og så er det afgang mod New Zealand og et nyt kapitel for os. Australien har været en fest uden lige og jeg ELSKER bare det her land. Vi må tilbage:)