Ankommet til Tikehau - Palme atollen i det turkise vand 🌴🌴

Rangiroa – dykkernes delfin paradis 🐬

Efter en strabadserende sejlads er vi nu endelig kommet til Rangiroa som jeg har glædet mig super meget til. Vi havde vind og bølger, der bankede ind i skroget, så søvn den nat var en umulighed ude i spidsen af båden, hvor man mærker bølgerne mest og hvor vores kahyt befinder sig. Det gik dog uden at jeg blev søsyg, hvilket jeg nærmest ikke forstår. Vi fløj rundt i sengen og stod istedet op midt om natten da det faktisk var mere behageligt at være oppe i cockpittet hvorfra man styrer båden 🙂

Koral atollen der er berømt for verdensklasse dykning

Vi har smidt anker 5 min fra Tiputa passet, som er kendt verden over for dykning i særklasse. Her er en del andre både, så det er let at se at der er flere turister her og mere gang i det, end der vi lige kommer fra. Det er både godt og skidt 🙂

Dejligt fordi der er snack steder, hvor man kan købe burger, pommes, pizza osv, man kan komme på wifi og få vasket sit tøj. Mindre fedt fordi der af og til er flere hold dykkere på samme sted og det tager lidt af charmen fra det hele. Rangiroa er kendt for muligheden for at have nysgerrige, legesyge delfiner når man dykker – det er noget der lokker folk til! Hajer er der også i massevis og mange forskellige af slagsen. Derudover er her gudesmukt med turkist vand, brusende bølger, duftende eksotiske blomster og svajende palmetræer over alt så jeg forstår sagtens populariten 🙂

Delfiner, delfiner og delfiner 🐬🐬

Hjemmefra havde jeg drømt om 2 ting. 1. var at svømme med pukkelhvaler og nummer 2. var at få delfiner at se på et dyk.
Vores første dyk ude i Tiputa passet bød på 3 legesyge delfiner som cirkulerede omkring os og tjekkede os ud. Det var så nice at se dem! Man kunne få øjenkontakt med dem da de svømmede forbi og man kunne virkelig se at de tjekkede os ud 🐬🐬🐬 Det var en fantastisk følelse! At være så heldige som vi har været på dette togt er helt ubeskrivelig fedt og det boblede af lykke indeni os efter så fed en oplevelse i laaaang tid ❤

Hvad man får ud af et dyk som dette? Man vil bare prøve det igen! Så derfor bliver vi ved med at dykke hver dag for at søge efter oplevelser som denne igen og igen 🙂 Vi har set delfinerne på næsten alle dyk, enten i overfladen imens vi er ved at blive sejlet ud på dyk, hvor de springer rundt i bølgerne, eller aller fedest under vandet enten, hvor de svømmer helt tæt på os eller vi ser dem lege i det fjerne. Det er intet mindre end F A N T A S T I S K!

Noget af det vi elsker allermest på dyk er når der kommer noget ud af det blå helt uventet. Det har vi oplevet flere gange med manta rays her. 2 gange er en kæmpe rokke kommet svømmende ud af det blå og det er mega fedt! De andre gange vi har set mantas er på cleaning stations hvor de er mere fast, så at se dem her samtidigt med delfiner er som at komme i dykker himmelen 🙂

Rangiroa rundt på cykel

En gang imellem tager vi en fridag fra dykkene og en af dagene tog Torben og jeg i land for at cykle øen rundt. Det tager kun et par minutter at blive sejlet ind til havnen og herfra lejede vi cykler til en hel dag. Hovedøen er ca 10km lang og 200m bred på de smalleste steder. Her er en lufthavn, flere boutique hoteller med vandvillaer, små cute guesthouses, et par kirker, perle shops, små lokale shops der sælger kokosnødder, en vin producent (ja, hvad giver du!) og ellers bare lokale huse der ligger med verdens mest fantastiske udsigt over det turkise brusende vand.
Jeg er glad for at vi bor i den ende vi gør, for selve byen er der ikke meget gang i! At det var en søndag vi tog afsted hjalp nok heller ikke på aktivitet niveauet. Stort set alt er lukket om søndagen og alle folk er i kirke 😉

Vi stoppede flere gange ved det turkise blå ocean som bruser op over palmebeklædte strande. Børn plaskede rundt i bølgerne og legede og vi nød udsigten. Det var en varm dag vi havde valgt så da vi så en lille træ hytte med kolde kokosnødder til salg var lykken gjort! 🥥 Jeg ELSKER frisk kokosvand! Det er simpelthen så lækkert og forfriskende og den var dsv tom på ingen tid 😉

Lokal vinsmagning på øen

Da vi var på Moorea og fejrede Torbens fødselsdag på Hilton købte vi en flaske rosé fra Rangiroa. Allerede der tænkte vi, at det kunne være sjovt at se om det var muligt at besøge det vin sted når vi kom frem.
Man kan dsv. Ikke som turist sådan umiddelbart besøge vinmarkerne da de ligger på en ø ca. 15 min herfra med båd – ja du læste rigtigt. Vinmarker på en eksotisk ø med strand og palmer. Det er lidt utroligt og det er det eneste sted i verden at vin bliver lavet på en atoll. Men man kan se det sted hvor de bagefter tager druerne til, presser dem, lagrer dem i tankene osv. Vi så en del videoer fra øerne og det ser såååå eksotisk ud. Skulle jeg nogensinde arbejde i en vinmark skulle det være her 🍷!
Vi smagte 3 hvidvine og 1 rosé og de smager super fint. At de er lavet her gør også lige noget ekstra for hele oplevelsen. De laver også Rom så dem smagte vi også 3 forskellige af.

Vi købte en flaske hvid og 1 flaske Rom med for at støtte det og fordi vi synes de smagte godt 🙂 Super god oplevelse der bestemt kan anbefales. Stedet kan besøges hver dag undtagen søndag fra 17-18 og koster 2000xpf (120kr).

Besøg på en perlefarm

Fransk Polynesien er meget berømte for deres mørke perler og der findes perlefarme mange steder rundt omkring i Fransk Polynesien. På Rangiroa ligger der en perlefarm og de tilbyder gratis rundvisninger og ovenikøbet også gratis transfer frem og tilbage. Det benyttede vi os af en dag.

Vi fik først fortalt og vist hvordan perlen bliver til. Det er en meget langsommelig proces som tager flere år og som starter ud med at en meget kyndig ansat ligger en hvid perle ind i en østers. De har en lille lomme, der rent faktisk er deres blindtarm, som nærmest ligner at den kun er designet til dette formål. Her ligger perlen i flere år ude i vandet og tager farve fra perlemoren fra østers skallen den ligger i.
Perlerne kan variere helt vildt meget i farve og størrelser og i rundhed. Hvis den ikke er helt rund er den mindre værd end hvis den er helt rund.

Vi kiggede i meget lang tid efter rundvisningen på om jeg skulle købe en perle eller ej og få lavet til et smykke. Kunne ikke bestemme mig så det endte uden en perle. Jeg har fortsat en chance for at få fat i dem på Tahiti inden vi tager hjem hvis jeg nu fortryder 🙂

Delfinerne gav et farvel show

Vi havde bestemt os for ar sejle fra Rangiroa mod Fakarava søndag morgen. Da vi havde fået alt pakket ned, bundet fast og gjort hele båden sejlklar, ville motoren simpelthen ikke starte! Så typisk, lige når vi var klar. Torben og Marc gik straks igang med at kigge på hvad der var galt, og det var selve starteren der svigtede. Der blev testet, renset, slebet og loddet før motoren var køreklar ca. 7 timer senere. Det er en lidt større udfordring når man ikke bare kan hente nye reservedele. Hvis Torben ikke havde været med ved jeg simpelthen ikke hvad vi skulle have gjort, så det var hele båden lykkelige for! 🙂

Da vi sejlede ud af passet lige omkring solnedgang håbede vi at delfinerne ville være der og vinke farvel til os. De var ikke sådan at se før til sidst i passet og da først en delfin besluttede sig for at svømme med os kom der hurtigt flere til. Det er helt normalt at de ofte synes det er sjovt at ligge og svømme helt ude i stævnen af båden og skyde fart sammen med os. Hvad vi dog aldrig har set før var så aktive springdelfiner som lavede et show for os som var det trukket ud af SeaWorld. De sprang op af vandet som en raket og lavede kunstner for øjnene af os og plaskede ned i vandet foran båden. Nogle gange lignede det nærmest at delfiner bare blev droppet ned i vandet fra himlen, så hurtigt gik det. Det var en farvel salut der ville noget og jeg må bare konstatere at Rangiroas delfiner er de sødeste og mest legesyge delfiner i verden! Holy moly, hvor skal vi bare hertil igen.