New York sightseeing tips

Saalbach – Østrigs ski paradis

sponsoreret

Netop hjemvendt fra den dejligste skiferie til Saalbach ser vi tilbage på en weekend tur med smil på læben! Ahhhh hvor var det skønt med masser af sne og en perfekt afslutning med det vildeste skivejr!

20160118_091215

Vi fløj afsted Fredag aften til Munchen og jeg havde lejet en bil hjemmefra hos Buchbinder. Skulle jeg afsted igen ville jeg leje hos et af de større selskaber da de havde meget få biler at vælge imellem, ikke havde styr på snekæderne og chargede alle mulige ekstra ting. Husk at tjekke hjemmefra at du må køre bilen ud af landet og om snekæder er inkluderet i lejen (det er lovpligtigt at have dem i bagagerummet for at køre ind i Østrig).

Vi landede i den vildeste snestorm i Tyskland og det tog derfor noget længere tid at køre til Saalbach end forventet. Vi var fremme ved 2 tiden og havde ondt af hotelmutter som skulle op midt om natten for at give os en nøgle:) Vi fik det lækreste værelse på hotel Astrid med den fedeste udsigt og næste morgen i dagslys kunne vi virkeligt se at det var et fedt sted jeg havde booket:)!

astrid

Indtil for 14 dage siden havde det nærmest ikke sneet i Saalbach og vi frygtede virkeligt for denne tur – men polarkulden de sidste par dage gjorde at vi vågnede op til frisk powder sne og 25 cm på hustagene overalt. SÅÅÅÅÅÅÅÅ flot! Astrid hotel er et super hyggeligt sted med egen restaurant ovenpå, hvor der er morgenmad med i prisen og også åbent til frokost og aftensmad. Morgenbuffeten var så fin og omgivelserne var super hyggelige. Det føltes som om man sad i en gammel Østrigs stue hjemme hos sine bedsteforældre…

kohlmais

Vi havde 2,5 dag på ski og ja det var dejligt, men også lige lidt for lidt! 🙂 4 dage vil jeg sige er minimum fremover da det alligevel tager langt tid at komme frem og tilbage og følelsen af at skulle pakke bilen sammen for at køre i lufthaven med blå himmel og med de mest perfekte pister var virkeligt ikke rar;)

20160118_113153

De fleste hoteller i Saalbach ligger vældigt godt – pisterne er spredt ud over et kæmpe område så sandsynligheden for at du ligger ved siden af en eller anden lift er ret stor. Fra vores hotel kunne vi klikke lige i skiene og glide ned til den første lift så det var vildt lækkert. Ikke noget med at slæbe skiene flere kilometer igennem byen;)

De første to dage sneede det HELT vildt. Vi kørte konstant rundt i 20-40cm powder og det var en vildt fed følelse at køre i den nye sne. Det var naturligvis et lidt mere gråt vejr de første par dage pga. alt sneen, men det er jo også en oplevelse i sig selv:)

20160116_153915

20160116_154902

Sne og kulde kalder på varmedrikke, weissbiers og afterski! Hinterhag er Saalbachs mest berømte sted som ligger smukt på en bakke med udsigt over hele byen. Her er gang i den fra tidlig eftermiddag og er du en flok og skal du have et bord her vil jeg virkeligt anbefale dig at reservere det en dag eller to i forvejen. Til trods for at vi var der tidligt både Lørdag og Søndag var alle borde ledige, men havde reservationer! Vi tog et par øl her og fik sunget med på diverse Schlager ski hits, her er der liveband hver dag med en god blanding af Tyske hits og ja, Rihanna blev også sunget (af en mand!) og ja, han skulle måske have holdt sig til de tyske hits;)!

20160116_164312

20160116_155121

Hvis der er fyldt op på Hinterhag kan Bauers Schi-Alm anbefales. Her er både en kæmpestor udendørs bar, som er overdækket og fuld af varmelamper til dem der ikke gider indenfor. Her er det ok let at få en siddeplads da der er virkeligt mange og ret stor udskiftning af folk.

20160116_143840

Bauers har også en indendørs afdeling med virkelig god afterski steming! Her er en DJ, der spiller alle de klassiske hits, men som også introducerede en del nye hits til min mands store begejstring. De blev soundhounded osv. så vi kan synge med på dem til næste ferie;)

Jeg elsker at køre rundt til de forskellelige små skihytter og komme ind og varme sig på en kop varm chokolade eller få fyldt depoterne op til frokost. Skiområdet i Saalbach er fyldt med dem på rigtigt mange pister og her var det både tid til at udforske det Østrigske køkken som her med en omgang Gröstl (lidt a la biksemad som smagte super godt):

20160117_130324

Rammer du en soldag så perfekt at du ikke orker at sidde inde i en mørk hytte og spise frokost men hellere vil sidde og bage i solen kan Maisalm virkeligt anbefales! Mere perfekt beliggenhed skal man virkeligt lede længe efter! Det var såååååå fedt at sidde her i solen på vores sidste dag og nyde en af skiferiers sikre frokostvindere – Pasta Bolognaise:) Det var også lidt sjovt at den hedder Mais hytte, derfor kørte vi en pæn omvej for at komme herover;)

20160118_115806 20160118_115954 20160118_121350 20160118_122033 20160118_120726

Saalbach har Østrigs største skiområde og der er vitterligt pister overalt, som strækker sig over et kæmpe område. Her er masser af områder for alle niveauer og vil du stå offpist er dette også muligt rigtigt mange steder efter et så stort snefald som vi oplevede.

Mandag morgen, vores sidste dag var fuldstændig perfekt vejrmæssigt. Vi stod op til det vildeste skivejr og vi havde den bedste dag med de flotteste omgivelser. Se med her:

20160118_113153 20160118_112631 20160118_111718 20160118_103106 20160118_095909 20160118_111002 20160118_091209 20160118_091215 20160118_090857

Kombinationen af så meget frisk sne i weekenden og det her vejr mandag er noget man drømmer om at få på alle sine skiferie men som indimellem aldrig sker – så vi var SÅ taknemmelige for at vi fik denne sidste dag med og oplevede det ypperligste vejr nogensinde! AHHHH hvor var det skønt.

Saalbach var en virkeligt fed destination og det er helt sikkert ikke sidste gang vi tager hertil:) Næste gang skal vi blot have længere tid på ski;)

Vil I også af sted på ski, kan I booke jeres næste skiferie i Saalbach med Højmark Rejser.

Rigtig god dag og tak fordi I læser med,