Flinders Ranges - Outback, the light version

Skaldyrs fiskerne på Yorke Peninsula

Vi har haft 5 skønne dage på Yorke Peninsula, og det er første gang for os begge. Det er virkelig fedt at opleve nye steder og jeg suger til mig! Efter Flinders kørte vi til Port Pirie for at overnatte. Vi havde læst på vores app Wiki Camp at man kunne overnatte omme bag en gammel pub på deres grund, hvis man købte en øl eller 2 i baren. Det var sådan en fed oplevelse! 2 søde australiere har købt denne gamle pub og hotel for 4 år siden og er ved at restaurere den. Hotellet har en meget gammelt historie med sig og havde sin storhedstid under 1. Og 2. Verdenskrig da man sejlede bly til ammunition og bomber ud fra byen. Rigtig spændende by men endnu mere spændende at tale med Mark og Kyle der flittigt delte ud af rejsetips og sjove historier fra gamle dage. Vi fik et par øl og parkerede natten over gratis – win win!

I Port Pirie er der et vanvittigt godt turist informations center med masser af kort, rigtig søde ansatte og mulighed for at få masser af tips. Vi fik udleveret et kort med en rute rundt langs kysten på hele halvøen – ruten hedder The Coastal Way. Og den har vi brugt som inspiration hele vejen rundt. Der er små tips til hvad man kan se i de forskellige byer og de skriver hvad man absolut ikke må misse. Virkelig fedt kort at have med på roadtrip og vi kørte ind til alt hvad der blev anbefalet 🙂

Tiparra Rocks – lækreste camping spot!

Tiparra Rocks er et stykke flot strand med 5 pladser du kan overnatte på, som er markeret med pæle i klitterne og du er absolut beach front. Det føles som at holde midt på stranden og solnedgangene her er absolut fantastiske. Vejen ind de sidste par kilometer er lidt Rocky, men det var bestemt turen værd! Sitet koster 10$ og man booker en permit online. Aftensmad med solen der går ned i baggrunden og morgenkaffe på sengen med udsigt til havet er altså bare fedt!

Hardwick Rock

Vi kørte forbi her og så en smuk smuk strand. Vi hoppede ud af bilen og gik ned mod det krystal klare pool blå vand. Her så vi små søde kammuslinger ligge i det lave vand. Vi kunne ikke dy os og samlede dem op vi kunne finde. Til aften fik vi åbnet dem og renset dem og skåret muslingerne fri. De røg i en pasta ret og det var super lækkert. Ret tilfredsstillende selv at fange sin aftensmad for første gang på denne tur ❤

Point Turton

Der er så mange forskellige små hyggelige havneflækker. Fælles for dem alle er at der næsten altid er en lang mole, hvor der med garanti mindst står en lokal og fisker. Fiskere tiltrækker pelikaner og her var der hele 6 af dem lige da vi parkerede. De er sjove dyr! Kæmpe øjne, verdens længste næb, relativt tykke ben og ret tunge bagi når de skal op at flyve 😊

Daly Head campspot

Igen her var vi heldige med vandudsigt fra camperen og det er virkelig en smuk strand! Her er 40 pladser og det koster 10$, der var 1 camper udover os. Forstår simpelthen ikke at der ikke er flere mennesker her, men fedt at vi har fundet så lækre steder. At der så lige var en flok delfiner i bugten imorges der legede og jagede fisk gjorde kun det hele meget federe 🐬

Innes Nationalpark

Her har vi igen en smuk smuk park, fyldt med dyreliv, strande med krystalklart turkist vand og meget rå og barske klippevægge hele vejen rundt.

Vi startede ud med at gå ind på visitor centeret og få kort udleveret samt anbefalinger til parken. Det er altid en god ide. Vi fik også anbefalinger til forskellige steder vi kunne campere og fik natten booket inde på stedet. Herefter tog vi alle stops slavisk rundt i parken og havde valgt at overnatte på Shell Beach som er det længste væk du kan komme – det var perfekt.

Vi så rigtig mange emuer og vi har fundet ud af at det er hannen der passer de små chicks. Så snart hunnen har lagt æggene – imellem 9 og 11! Bum! Så er hun afsted og finder sig en ny partner og lægger flere æg. Hannen varmer æggene i 8 uger og passer dem derefter i 18 måneder! Virkelig vildt. Vi så en han idag med 7 unger. Det er altså noget en flok at holde styr på og få ledt over vejen uden nogen bliver kørt ned.

Vi så 2 flotte fyrtårne som har været meget vigtige i sin tid da havet omkring her er meget farligt, med rev der stikker op hist og her. Blot rundt langs kysten her er der 22 skibe der er sunket i årenes løb. Så sent som i 80erne også.

På Ethel Beach ligger der et meget gammelt vrag fra 1904 hvor det stødte på grund. Det er ret spændende at gå rundt omkring det og se det gamle jern skrog. Kedlen der lavede damp for at skibet kunne sejle er ret intakt. Så fedt stopover!

På Shell Beach kan du finde en smuk smuk rockpool. Du går til højre når du kommer ned på stranden og kravler på klipperne et godt stykke inden den her flotte sag dukker op 🙂

Dolphin Beach lige ved siden af er også super smuk og virkelig indbydende med det klare vand, hvide sand og flotte orange rocks i enden.

Vi camperede på Shell Beach Campsite. Meget afsides og privat på site Nr 3 men i forhold til andre national park camps synes jeg at dette var super kedeligt, ingen udsigt, ingen dyr og skulle vi sove her igen havde jeg valgt et andet sted.

Ardrossan – fiske paradiset

Efter Innes kørte vi nordpå mod Adrossan. Her havde vi udset os et nyt camp spot med udsigt over vandet og hvor man tilsyneladende skulle kunne fange krabber når det er lavvande. Undervejs hertil købte vi en krabbe rive i en fiskebutik og gik ud i vandet med det samme da vi ankom. Dsv. var vi for sent på den ift. tidevandet og krabberne kunne vi ikke finde. Vi fandt tilgengæld Razorfish istedet som jeg tilfældigt havde læst om – vi har aldrig set eller spist dem før.

Razorfish er en sjov musling som stikker halvvejs op af sandet. Overalt i Australien er der begrænsninger på hvor meget man må fiske af hver fiske art – Razorfish må man tage 20 af pr person pr dag. De var overalt! Vi plukkede 30 på ingen tid. De er super skarpe, deraf navnet 😉 Så et par handsker havde været en god ide!

Ift. Skallens størrelse er den spiselige part enormt lille, så det er ikke en musling der fylder meget i din ret. Men oplevelsen med selv at finde dem, rense dem, skære musklen fri og lave en risotto med dem i var priceless. Jeg er vild med det!

Nu venter jeg på en ny mulighed for at fange krabber, de er heldigvis mange steder i dette område 🦀🦀 Vi sætter nu kursen mod Adelaide og glæder os til lidt storby vibes 😍🎄