ADVARSEL! Baby koala billeder, der ikke er til at stå for :-)

Tasmanien – Det uspolerede og barske Australien

Tasmanien er bare FANTASTISK!!

Siden jeg var på Tasmanien for første gang for næsten 6 år siden, har jeg ønsket at komme tilbage dertil igen og gense den fantastiske ø. Tasmanien er virkeligt en usleben diamant og der er sååååå flot, skønt, fyldt af dyreliv, lækker mad, frisk seafood, hvaler, vingårde, bjerge, søer, floder, regnskov, vilde skove og bedst af alt – ingen mennesker! Jeg har ofte før omtalt at der ingen mennesker er f.eks. i Vest Australien og det passer også, men på Tasmanien er der seriøst ingen turister!! Omkring 5% af Australiens samlede turistantal besøger Tasmanien og det er ingenting ift. Øen ca. sådan roughly set 1000km hvis du kører hele vejen rundt uden for mange detours. Tasmanien er lidt ligesom Bornholm lige pt – virkeligt et sted alle Australiere vil til og det er sååå hypet:)

20161126_203713 20161126_203401

Tasmanien er mere populært end lige først antaget

Nu skrev jeg jo før at der ingen mennesker er – og det er der heller ikke efter min mening. Men tænk over at der ikke er så mange muligheder for at komme hertil. 2 måder helt præcist og det er enten at sejle fra Melbourne til Devonport som ligger i det østlige Tasmanien eller flyve fra Melbourne eller Sydney til Hobart eller Devonport. Færgen til Tasmanien er generelt en halv pebret fornøjelse og derfor var gode råd dyre. Jeg tilmeldte mig ”Spirit of Tasmania’s” nyhedsbrev i foråret og gik og ventede på der skulle komme gode deals på færgebilletter. Det gjorde der omkring juni måned og vi fik booket noget a la en orange billet på specielt udvalgte lørdage i Australiens sommermåneder til ca. 450$ (2400kr) for en returbillet. Hvad der dog er mega svært at sidde og forudsige et halvt år inden du er der er dels, hvor lang tid man vil være der og om datoen til sejladsen passer ind i dine planer.

20161126_055832

Da vi besluttede os for at tage en ”lille” diskret detour ind til Outbacken for at se Ayers Rock kunne vi godt se at det hele blev lidt små presset af vores færgebillet – vi prøvede desperat at få den ændret men fandt ud af at det er altså mere populært end som så at tage færgen derover. Vi skulle af med mere end vi havde betalt i alt for returbilletten for at ændre rejsen dertil og det magtede vi simpelthen ikke – vi tog i stedet nogle virkelig lange køredage for at kunne nå til Melbourne i tid til færgen og ændrede i stedet billetten tilbage til Melbourne for et lidt mindre beløb så vi kunne have flere dage end først planlagt. Det jeg prøver at sige er – vil du til Tasmanien med færgen i Australiens sommer måneder er det altså noget du skal beslutte i god tid da der simpelthen ellers ikke er plads på færgen!

Her er der de vildeste campingpladser – som er GRATIS!!!

Free camps i Australien er for os et helt nyt koncept. Det hænger selvfølgelig sammen med at vi aldrig før i Australien har haft en camper, hvori der også er toilet (vigtigst!) og bad (som vi aldrig bruger fordi det er virkeligt småt) – på den måde har vi faktisk ikke brug for at komme ind på rigtige campingpladser (medmindre det er absurd koldt/varmt og vi har brug for strøm som kan generere varme eller aircon). Over nærmest hele Tasmanien er der ”free camps” som de hedder og det er seriøst gode steder. Det minder om ”rigtige” betalingspladser med de vildeste lokationer bare uden at det koster 50$ f.eks. for en nat som det ville gøre på Østkysten. Igen har vi haft virkelig megen glæde af appen Campermate – du kan ligeledes bruge Wiki Camps, som dog koster at købe i app store.

Bay of Fires – Tasmaniens flotteste strand efter min mening

Bay of Fires ligger på Tasmaniens østkyst og er en Nationalpark med de FLOTTESTE kyststrækninger. Bay of Fires er et vidt begreb da det er en samling af rigtigt mange forskellige bugter og et par små byer. Tilsammen byder de på krystalklart turkist vand, hvidt blødt puddersukker sand, kæmpe store sten med røde alger/mineraler på som ikke går af igen. Den røde farve kombineret med det turkis blå vand skaber en seriøst flot kontrast! Som nævnt tidligere i indlægget har jeg været på Tasmanien før – det var på en arrangeret tur så jeg bed ikke super meget mærke i præcist, hvor vi var – jeg bed dog mærke i at det hed Bay of Fires og at jeg havde nogle virkelig flotte billeder herfra og jeg var meget duperet over den helt enormt flotte strand. Den opmærksomme læser kan se at mit coverbillede på bloggen er herfra, taget for 6 år siden<3

20161127_152844 20161127_152745 20161127_152715

Der er mange forskellige strande og free camps at vælge imellem – til vores held kunne vi bedst li’ ”Cosy Corner North Campsite” og til min store overraskelse var det her STRANDEN lå. Altså stranden fra mit coverbillede. Jeg var lykkelig over at se stedet igen for her er så pænt! Her var fuld skrald på solen og billederne blev derfor dobbelt så gode som sidst. Det er helt vildt så meget solen betyder på billeder, hvor du gerne vil vise, hvor blåt vandet faktisk er og hvor vidt sandet reelt er. Tror vidst cover billedet skal opdateres når jeg får min mac igen og ikke mindst ordentligt internet. Der er en by ved Bay of Fires (Bennelong Bay) og det er altså ikke her det ”rigtoge” Bay of Fires er. Du skal i stedet for at køre til Bennelong Bay dreje ned af vejen mod The Gardens – det er efter min mening her du får de helt absurd flotte strande.

20161127_160419 20161127_161818 20161127_155605 20161128_054007 20161128_150550

Friendly Beaches – Nysgerrige Wallabies i hobetal

På vej ned sydpå fra Bay of Fires stødte vi på Friendly Beaches. Thank god for that. Vejret var dsv. ikke med os som det var ved Bay of Fires, havde det været det var strandende her næsten ligeså flotte med røde sten, kridhvidt sand og lyseblåt vand – problemet er bare at farverne ikke er særligt flotte når det er overskyet og halv regner! Wallabierne var til gengæld helt vildt søde uanset vejret. En wallaby minder om en kænguru, men er en anden race og er mindre end en kænguru – udover det ligner de hinanden meget. Lige på denne her campingplads (igen gratis!) var de ekstremt venlige og nysgerrige.

20161128_154748 20161128_152310

Der var wallabies overalt og de var overhovedet ikke bange for at komme tæt på. Hvis vi ville kunne vi have rørt dem, men det skal man ikke. De vilde dyr skal forblive vilde og her gælder reglen ”nok se, men ikke røre og da SLET ikke fodre”! Mange af de søde wallabies havde unger og helt ærligt, der er altså ikke meget der stikker en sød nysgerrig kænguru lignende type som har en baby, der pludseligt stikker hovedet frem af moderens mavseJ De er SÅÅÅÅÅÅ cute! Her er der rig mulighed for at gå på stranden, kigge efter hvaler (de kommer nemlig her forbi fra oktober-november), kigge på søde wallabies, lave hikes og nyde livet på den skønne plads!

Nationalparker – de er OVERALT

I stort set alle Australske stater skal man betale for at få adgang til Nationalparkerne. Desværre gælder det ikke her at man bare kan købe et samlet pas til hele Australien som man f.eks. kan i USA, men her køber man til hver enkelt stat. Der er 17 nationalparker i Tasmanien, hvilket er helt vildt mange set ift. Størrelsen på øen. Et parkpas som gælder i 2 måneder koster 60$, hvis du køber dem enkeltvis koster det imellem 24-33$, så skal man i mere end 2 kan det godt betale sig at købe et 2 mdrs pas. Vi købte vores på færgeoverfarten – smart!

Freycinet Nationalpark – Wineglass Bay

Når man ser billeder fra Tasmanien er der altid 2 der går igen – det er enten Wineglass bay som er en picture perfect strand man ser oppe fra et udkigspunkt, kridhvidt sand og blåt vand i en halv bue som er super flot på en solrig dag. Det andet er Cradle Mountain som vi også har besøgt men det kommer jeg tilbage til.

Der er forskellige hikes man kan lave i parken, dsv. var vejret ikke med os denne dag. Vejret på Tasmanien er generelt meget a la det danske vejr, meget uforudsigeligt og skiftende og generelt ikke særligt varmt. Masser af gråvejrsdage og regn og ja, de har kun en garanteret relativt god sommemåned – det er februar. Vi ville rigtigt gerne have været oppe på toppen af Mt Amos hvor man kan få en seriøst god udsigt over Wineglass Bay, MEN overalt stod der at man IKKE skulle prøve i regnvejr da der er rigtigt meget klatren op af bjergsider uden rigtige stier. Det var jo stoppet med at regne for nogle timer siden, så hvor slemt kunne det lige være? Vi prøvede selvfølgelig men måtte hurtigt indse at det altså overhovedet ikke gik og var alt for farligt. Så vi tog den gængse rute på ca. 2 timer til udkigsstedet over Wineglass Bay. Det er super smukt, men solskin betyder meget på et billede som dette. Jeg putter det op vi tog og så mit billede som er 6 år gammelt fra samme udkigspunkt.20161129_094657

wine

Wineries og lækre restauranter – No go!

Tasmanien mindede os virkelig om, at vi ikke er afsted på en af de sædvanlige ferier, hvor vi ikke har været vant til at tænke på økonomien fordi vi ”bare” har været afsted i 3-4 uger. Der er LÆKRE ting overalt. Lækre vingårde med restauranter til, seafood der springer en i øjnene, østers, store rejer, hummere, her er der kvalitets dagsture med lækre både osv. Alle de ting som vi elsker at gøre er bare absurd dyre (forståeligt, da det er god kvalitet) så vi har måtte springe rigtigt meget af den del over på Tasmanien da vi har brændt alle pengene af på en god camper og derfor måtte se i øjnene at vi ikke kan blive ved med bare at købe og købe. Det er ikke let for en foodie som mig!

20161129_120642 20161129_120804

Vi kom forbi det ene lækre vinsted efter det andet, vi holdte os i skindet og købte ikke noget. Næste gang vi er på Tasmanien må vi tage revanche! Jeg vil dog anbefale at stoppe op her ved Devils Corner på vejen fra Freycinet Nationalpark mod Hobart. SÅ lækkert et sted og de har et fint udsigtstårn hvor Freycinet ligger i baggrunden og du ser lækre vinmarker så langt øjet rækker. Her kan du få alt fra østers til woodfired pizzas, deres vine på glas eller flasker i den mest idylliske lokation. Vi lavede en sandwich i vores rullende køkken, det er jo næsten det samme eller noget:D Arrrggg!

Vi ankommer snart til Hobart som vi ser meget frem til:)