Road trip i New Zealand, finally we are here!

Fjord i Fiordland, hoppende delfiner og bjergbestigning! Nz part to

Dagen inden turen til Fiordland overnattede vi i en lille bitte by, Manapouri på Possum Lodge campsite. En virkelig hyggelig plads i skoven og lige ved Lake Manapouri, som er sindssygt smuk. Denne del af sydøen byder DSV på sandflies, som bider helt åndssvagt, men sådan er det jo – det sure med det søde 🙂

Vi er helt vilde med at have den her “store” camper, som jo overhovedet ikke er stor i forhold til mange andre giganter, der kører rundt hernede. Men det er så kontrastfuldt ift. Hvad vi har prøvet før og det er skønt at man kan lave mad indenfor i dårligt vejr og ikke er afhængig af at det ikke blæser, regner osv. Hvilket mange andre er pænt afhængige af. Om morgenen laver vi en stempelkande kaffe, koger æg, steger bacon ude på grillen på siden af bilen, spiser yoghurt med musli eller en omgang hurtig cereal alt efter om vi skal tidligt afsted eller ej:-) Om aftenen plejer vi at hygge os med spil, podcasts på ipadden, blade, madlavning osv.

Vi skulle tidligt afsted på vores Doubtful Sound Cruise og tjekkede ind kl. 7.40. Vi var afsted med Real Journeys og det fungerede så godt. Vi fik tjekket ind og udleveret vores forudbestilte lunch inden turen gik ud mod Doubtful. Doubtful Sound er mindre besøgt end Milford Sound, det er en noget mere besværlig vej derud men til gengæld er Doubtful meget større og vi så ikke andre både end vores på hele turen. Man starter ud med en times sejltur på Lake Manapouri for at komme over på fastlandet, herefter tager det næsten tre kvarter i en bus igennem regnskov og vandfald indtil man endelig kommer frem til Doubtful. Her startede vores Cruise på tre timer og det var en kæmpe oplevelse.

image image

Efter ca. En halv times tid så vi delfiner og de gav et show uden lige med diverse spring og det var virkeligt showtime. På de billeder jeg har ligner det nærmest at de er taget i en eller anden delfin park, men det er altså ude i en meget fjern Fjord i Fiordland:-) Vi synes selvfølgelig at det er ekstra sjovt at det hedder Fiordland når det nu er vores mellemnavn, så internationalt plejer navnet jo heller ikke at klinge;)

Der er hovedfjorden, som hedder Doubtful og så er der ligesom en masse små fjorde ind til højre og venstre. Vi sejlede ind i en del som alle byder på forskellige vandfald, pingviner, sæler og delfiner og vi sejlede helt ud for enden af Doubtful hvor det Tasmanske Hav begynder. Herude er der en fast sælkoloni, som er baseret på nogle kæmpe klipper ude i vandet. Det undrede os virkeligt hvordan de tykke sæler kommer op på toppen da de jo ikke plejer at være de mest adrætte dyr i verden:)

image image

Det regner mere end 200 dage om året herude og er et af verdens vådeste steder. Rent faktisk var planen at filme jurassic park lige netop i Doubtful Sound og filmcrewet var også på plads, men de lavede ikke andet end at vente i tre måneder da det aldrig stoppede med at regne. Herefter blev det Hawaii istedet;) Det var gråt og skyet da vi var her, men regnede i det mindste ikke så vi var glade 🙂

Efter Manapouri og gråvejr satte vi kursen mod Queenstown. Queenstown ligger inde midt i landet og efter tre timers kørsel var der 25 grader og skyfrit:) Queenstown er en mega turist magnet og der er backpackere overalt. Man forstår godt hvorfor da byen er sindssygt flot, alle husene ligger på en bjergskråning med udsigt over den smukkeste sø. Vi sov på Lake View campsite, som kun ligger to minutters gang fra centrum. Det er ret unormalt at kunne bo med sin camper lige midt i det hele. Vi udnyttede det skønne vejr og grillede udenfor inden vi smuttede ned i byen og fik et par øl. Queenstown må være et fedt sted at bo i, om sommeren er det helt vildt godt vejr og der er mulighed for masser af sommer aktiviteter. Om vinteren er det helt vildt koldt og du har skiområder fem minutter fra centrum.

Vores tidsplan tillader dsv ikke at tage en ekstra nat i ny og næ, det er både fordelen og ulempen ved at have booket en masse ting hjemmefra. Hvis ikke vi havde haft en bagkant med whalewatching i Kaikoura havde vi helt sikkert taget en ekstra nat i Queenstown. Vi kørte videre mod Wanaka i det lækreste vejr. Inden vi var ude af byen viste temperaturen 28 grader og høj sol. Køreturen til Wanaka tager kun ca. En times tid, men ohhhhh my hvor var det bare en flot køretur. Helt klart den flotteste vi har haft indtil videre. Bjerge på begge sider af vejen, flotte udsigtspunkter med bjerge, søer og flot natur så langt øjet rakte og ikke mindst vingårde og hyggelige landsbyer undervejs. Lake Wanaka er så smukt og vi bookede Wanaka top ten Holidays park og tjekkede ind forholdsvis tidligt og fik en plads med superb udsigt over søen.

Efter en lækker frokost med bjergene i baggrunden kørte vi ud til Mount Iron for at vandre op til toppen. Gå turen tager ca. Tre kvarter hver vejr og er pænt hårdt både op og ned. Du bliver belønnet med den flotteste udsigt og du kan se hele vejen rundt ud over bjergene.

image image

Wanaka har et meget berømt træ, nok et af de mest fotograferede træer i New Zealand og det skulle vi selvfølgelig også lige ned at tjekke ud. Det er flot ja, men kunne have set smukkere ud med helt stille vand omkring sig og en tidlig flot solopgang uden skyer 🙂

Vi satte kursen mod Lake Pukaki og Lake Tekapo dsv i mega regnvejr. Begge søer har det flotteste lyseblå vand, ikke på Maldiverne måden men mere lyseblåt mælkevand. vi var så ærgerlige over vejret, men med regn de næste to dage betalte det sig ikke rigtigt at vente og Mount Cook sprang vi dsv også over da her er helt overskyet og regnfyldt. Vi stoppede ved Lake Pukaki visitor centre og købte det lækreste laks. Her ligger verdens højeste lakse farm med laks opdrættet uden pesticider, antibiotika og fodret med bæredygtigt foder. De har en hel flod at boltre sig på og bliver på den måde opdrættet i det fri. Et helt kilo lakse fileter for 75kr!! Mmm det glæder vi os til at lave på grillen.

Vi hører kun Mads og Monopolet få gange om året når vi er på ferie, vi går ligesom og sparer enormt mange afsnit op og det er det fedeste at høre når vi er på ferie uanset om det er på vores terrasse på Maldiverne eller på roadtrips i New Zealand. Vi får slugt en del afsnit og det er det perfekte køre underholdning på en regnvejrsdag med mange kilometer på landevejen. We love podcasts!

Nu når GPS’en snart til Kaikoura og vi vender stærkt tilbage med hvaloplevelser og vinsmagninger næste gang!