Barsk og råt! Sydøen er flot:)

Lupinland og de vildeste bjerge – fra Queenstown til Wanaka

Blomstrende farverige lupiner

Jeg har altid set vanvittig flotte billeder fra New Zealand med farvestrålende lupiner, der dækker den ene vejkant efter den anden, vokser ved floder og op af bjergsider. Jeg har altid drømt om at stå midt i dem, men sæsonen har aldrig helt passet – før nu 🙂 Jeg havde sat mine forventninger helt ned! Jeg vidste at den bedste tid på året at se dem er i november og december, så her midt i januar havde jeg forestillet mig at de var afblomstret for længst. Det var de ikke og begejstringen var stor da vi kørte via Crown Range og Cardrona Valley imellem Wanaka og Queenstown og så de smukkeste lupiner stå overalt.

20170110_072459

Vejen er smal og man skal passe på da rigtig mange gerne vil stoppe op og fotografere, men heldigvis kan man holde ind mange steder og få disse smukke blomster i kameraet:) Man må ofre sig for at få gode billeder også selvom det betyder våde fødder midt i en bæk!:)

20170109_12163520170109_12162320170109_12080920170109_120107

Queenstown – The adventure capital!

Queenstown er altid busy! Der er folk overalt og der er virkelig mange turister. Jeg forstår dem godt, de andre turister altså (bevares, vi er jo IKKE turister, haha!). Her er så pænt. Byen ligger omkranset af de vildeste bjergkæder, her er en stor sø i midten, her er spækket med barer og restauranter og så er der en uendelig strøm af aktiviteter man kan lave. Der er så mange operatører af bungyjumps, river rafting, canyoning, mountainbikes osv. at man nærmest ikke kan vælge hvad man skal lave!

Skippers Road

Vi kørte op til Skippers Road – det er en grusvej og kan absolut kun anbefales hvis du har en 4wd at køre i. Campere er total no go! Det er den mest snørklede vej som først tager dig meget højt op, hvor du har den vildeste bjergudsigt og derefter kommer du ned i Skippers Canyon, hvor du f.eks. kan komme ud at sejle med vildt hurtige både rundt i de små dale som er fyldt op med gletchervand. Super god udsigt, lidt smal vej:)

20170108_15584220170108_160600

Tiki Trail – Hike

Man kan tage en gondol op til toppen af bjerget i Queenstown, hvor du har den bedste udsigt over den virkelig smukke by, sø og masser af bjerge i baggrunden. Vi hikede selvfølgelig derop istedet for at få noget motion i bentøjet!:) Selvom vi allerede er langt inde i januar er der lidt sne rester tilbage på enkelte bjerge og det er godt nok flot:) Turen derop på gå ben tager ca. 1 time og er meget stejl, turen ned tager ca. en halv time og er piece of cake:) Det er helt klart sliddet værd når du først står deroppe. Der er bare noget over bjergbyer set fra oven:)!

20170109_083609 20170109_083251

Ferg Burger

Queenstown har en virkelig kendt burger restaurant, der hedder Ferg Burger, som er vanvittig populær. Altså som i helt ekstrem populært. Der er KØ hele dagen, nærmest fra morgen til sen aften. Der er noget over de steder, der formår at tiltrække så mange folk, for så bliver man jo næsten nød til at se om der er noget om hypen? Vi gik derned en aften kl. 18.15 ca. og det tog os ca. 1 time i alt med kø og ventetid. Det er udelukkende et take away sted og de har virkelig styr på det her. Jeg hørte fra min mor at Gasoline Grill i København oplever lidt af samme hype efter de blev kåret til verdens 27. bedste burger – måske de skulle kontakte Ferg for at finde ud af hvordan man håndterer sådan en kø dag efter dag. Der var 3 piger ansat til blot at styre køen ned af gaden. Jeg tror næsten at der det meste af dagen står mindst 100 i kø, der sidder så samtidigt 100 der venter på at få deres burgere som de har bestilt og ja – meget organiseret. Var det ventetiden værd?

20170108_185032 20170108_194052

JA! Det var ventetiden værd. Det var en meget lækker burger og de havde nogle virkelig sprøde fritter til også. Så thumbs up til at stille sig i kø og afvente;)!

VW – Den sejeste vin bil ever!

På gågaden i Queenstown ligger The Winery, som har et lækkert lokale med vinsmagning og snacks på tapetet – det der tiltrak os var dog denne absurd seje meget flot restaureret VW T1 lavet om til en bar midt på gaden. Ohh my. Er der en, der ligger inde med sådan en type i sin gamle garage så sig til. Så får min mand sig en restaurerings opgave når vi kommer hjem:)!!

20170108_140036 20170108_140047

Wanaka er SÅ smuk en by!

20170110_115533 20170110_103623

Vi elsker Wanaka! Det er virkelig en af de byer, hvor man tænker at skulle vi flytte til New Zealand så var det et godt bud på et sted vi virkelig gerne ville bo! De går vældig meget op i økologi, miljøet, genbrug osv og det ser man tydeligt når man kommer.

The Shed Wanaka

Vi boede på et helt vildt hyggeligt bed and breakfast for første gang hernede og det var en stor succes! Dels var vi rigtig glade for at se en seng og have eget badeværelse men beliggenheden, folkene og faciliteterne var oveni det perfekte. Det er meget rart lige at blive mindet om at man skal sætte pris på de små ting i livet og det med at have sit eget sted er altså virkelig dejligt. Bilen er også ok af og til, men hold nu fast vi værdsætter hotel og bed and breakfast værelser helt vildt her nu, hvor vi ikke har vores campervan. Det var det hyggeligste sted midt i ingenting ca. 4km fra Wanaka. Vi er helt vilde med konceptet som er meget udbredt her at du har dit eget værelse som var det et hotel, men udover det så er der et stort køkken man kan bruge til selv at lave mad i og morgenmaden er self serve med friske æg fra deres egne høns og frugt fra haven. Vi elskede det her sted! De havde også cykler man bare kunne bruge og vi cyklede en tur ned i dalen i det smukke vejr.

20170109_14254420170110_085231

Roy’s Peak Hike

Vi havde besluttet os for at lave et 6 timers hike op til Roy’s Peak, som er en virkelig populær vandrerute op til et meget populært punkt, hvor man kan tage de fedeste billeder:) Det var helt absurd hårdt!!!!! Meget hårdere end jeg havde forestillet mig og det hjalp nok heller ikke synderlig på det hele at vi havde vandret dagen før og allerede startede ud med ømme stænger.

Turen derop tog os i alt 2.5 time med indlagte små pauser (dem var der mange af!). Der er meget få strækninger, hvor det blot går ligeud. Man går næsten konstant op ad bjergskrænten og der er få steder man kan få pusten uden at lave et stop;)! Allerede efter 1 time magtede vi nærmest ikke mere, men hvor er jeg glad for at vi blev ved! Det er sliddet værd når du kommer op på toppen og ser den helt absurd gode udsigt:) Se med her=

img_20170111_102100_839img_20170110_213324_079img_20170110_211427_319img_20170110_204541_071

Da vi skulle igang med turen ned gik det første stykke over stok og sten – det er nemlig ikke særligt stejlt men går mere blot i zig zag ned af bjerget. Vi tænkte at det var Piece of cake og at det ikke kunne tage os lang tid. Vi blev klogere skal jeg sige dig. 1.5 time tog det i alt og da vi først kom ned var jeg så mega træt at vi seriøst nærmest ikke kunne slæbe os hen til bilen:) WE DID IT! Ohh my, der går lidt tid inden jeg lige skal op på sådan et hike igen. Ihvertfald et par dage:)!!

Cinema Paradiso

Wanaka har verdens hyggeligste biograf, som viser alle blockbusterne. Her kan du købe mad, snacks, varm chokolade, nybagte cookies, popcorn, slik, vin, øl osv. og du kan tage det hele ind i salen, hvor du sidder enten i bløde sofaer eller gamle business class flysæder:) her er meget afslappet og hyggeligt og de holder en pause i midten af familien, hvor du kan gå ud og købe en nybagt cookies hvis du skulle være til den slags:) Kan klart anbefales!

20170109_194328 20170109_200655

Efter dejlige dage i Wanaka og Queenstown kører vi nu tværs over landet mod østkysten og stopper først op i en lille flække, der hedder Waipiata for at få set Central Otago som vi ikke rigtig kender noget til:) Vi glæder os til 2 nætter på en skøn lodge:)!!