En foodies guide til Sydney

Road trip i New Zealand, finally we are here!

Vi fløj afsted fra Sydney mod Christchurch på et Air Newzealand fly. Flyveturen tog ca. 3 timer og vi landede i den vildeste blæst. Der skulle vise sig at vi fik blæsten at mærke senere da vi endelig kom afsted i vores campervan.

Vi havde lejet en camper hjemmefra og der gik en shuttlebus lige udenfor lufthavnen til afhentningsstedet, så det gik som smurt. Det gjorde det så bare ikke at få udleveret camperen og vi endte med at sidde og vente i 4 timer! Camperen var klar da vi kom, men lige da de skulle til at give den til os gik nøglen i stykker og det kunne ikke fikses lokalt og de gik igang med at lede efter en ny camper til os. Eftersom vi havde en køretur på fire timer foran os var det pænt irriterende med en forsinkelse på samme antal, men vi er efterhånden vant til at et eller andet går galt – det var præcist det samme sidste år da vi hentede camper i Australien 😉

vi satte kurs sydpå mod Moeraki Boulders og det var det mest sindssyge blæsevejr! Det var nærmest orkan og pænt ubehageligt at køre i, heldigvis stilnede det af ved midnatstid. De efterfølgende dage kom vi forbi vildt mange væltede træer, knækkede grene osv.

Det er skønt at være tilbage i camperlivet, denne gang i en noget mere luksus udgave end sidste års 4WD i Australien! Her er både toilet, bad, mikroovn, indvendigt køkken, tv, automatgear og gps så vi klager ikke 🙂 vi stod tidligt op første morgen og kørte et par kilometer ud til Moeraki Boulders. Det var DSV. Pænt overskyet så den orange Instagram himmel jeg havde drømt om udeblev, men lidt dramatiske morgen billeder blev det til alligevel.

image image image

De store Boulders er nogle mærkelige kæmpestore runde kugler, der er placeret langs stranden og ude i vandkanten. Nogen af dem er eksploderet på stranden og det er mig en gåde hvordan de er lavet af naturen i sin tid og hvordan de nogensinde er havnet der!

20160311_085000

Der er rigtigt mange ruter langs kysten som er kategoriseret scenic routes, dem tager vi når det er muligt da man virkeligt får meget flot natur at se og undgår store hovedveje. Vi har hjemmefra downloadet en New Zealand app, der hedder campermate. Det er mega smart da der her er sat en masse punkter ind med seværdigheder, fede steder og aktiviteter man kan lave undervejs.

Tunnel Beach som ligger ca. 10 min fra Dunedin og er en vanvittig lækker gåtur på ca. En times tid. Her er en kæmpe klippe med et hul i midten og vandet er virkeligt flot. Her er en lille tunnel man kan gå ned af, så rammer du en strand helt for dig selv.

Her er så smukt! Flotte bjergskråninger, dramatisk kystlinje, strande uden mennesker og ikke mindst får. F Å R Overalt, det er helt vildt så mange små uldtotter her er.

Vi kørte til Surat Bay for at lede efter søløver og sæler. Specielt på sydøen er der rigtigt mange strande og små bugter, hvor der er masser af begge dele. Der findes ca 4000 sæler i dette område! Vi gik en tur langs stranden og helt nede for enden af gåturen lå der en to meter tyksak og sov på stranden:-) ret sjovt at se!

imageimage

En af de ting jeg havde glædet mig allermest til på hele turen var Nugget Point Lighthouse. Et lille mega fint hvidt fyrtårn på den flotteste lokation. Vi kørte ud af en grusvej fra Kaka Point sidst på eftermiddagen og parkerede på p-pladsen, sad og nød en øl inden vi lavede aftensmad og ventede på solnedgangen. Det er sindssygt dejligt at solopgangen her er kl. 7.30 og solen først går ned kl. 20.10, så dagene er rigtigt lange og man behøver ikke at stå op kl. 4 for at få solopgangen med:)

Vi gik op til tårnet som ca. Ligger en kilometer fra p-pladsen. Helt ude på spidsen er der en masse små bjerge, hvor der kravler søløver og som ser voldt flotte ud på billeder. Vi ville gerne lidt højere op end på selve turiststien, så vi tog de eventyrlystne ben på nakken og kravlede op af bjerget for at få nogle fede billeder. Udsigten derfra var fuldstændigt fantastisk og det føltes som om vi sad på spidsen af verden 🙂 vi var så vilde med det at det både blev til solnedgang og igen til solopgang 🙂

På vej længere ned sydpå kørte vi forbi Slope Point, det sydligste punkt på sydøen af New Zealand. Man går ca. 20 min på en mark inden du kommer hertil og da vi kom ned til skiltet sejlede der et Mærsk skib forbi og da vi kom tilbage i bilen spillede de Lukas Graham med 7 years for fjerde gang den dag, jow jow, meget danskhed her på den anden side af jorden.

Vejret på sydøen er simpelthen fuldstændig utilregneligt! Da vi landede var det ca. 25 grader, dagen efter ca. 10 grader, på tredje dagen gik vi i spændet imellem 5-22 grader så der bliver skiftet tøj et par gange om dagen og vi ved aldrig hvad dagen bringer 😉

Imorgen skal vi over til Fiordland og ud at sejle i de flotte fjorde, det glæder vi os til 🙂 stay tuned for more.

Kh Maj

4 kommentarer

• Fedt indlæg og så lækkert at opleve lidt af New Zealand igennem jeres tur. Nicolaj og jeg drømmer virkelig også om at se landet. Hvornår det bliver en realitet ved jeg ikke, men mon ikke det nok kan lade sig gøre en dag. Deler du evt. lidt omkring jeres rejsebudget på et tidspunkt?

• Maj

Hej Malene. I kan godt glæde jer, her er så fantastisk! Vi har alt for lidt tid dog, men sådan er det nu på alle ferier synes jeg. På de tre sidste roadtrips vi har været på med camperleje plejer det at løbe op i ca. 35-40.000 pr person for en tre-fire ugers tur. Det afhænger selvfølgelig meget mht. Mad om man laver det selv eller ej. Vi plejer at være ret gode til at handle ind og selv lave maden og så er madbudgettet egentligt ikke anderledes end derhjemme, men så giver vi den tilgængæld også gas på de fem dage vi f.eks. Havde i Sydney inden denne camper tur med lækre restauranter og god morgenmad osv. Der er kommet et nyt indlæg hvis du vil drømme dig lidt mere til NZ.

Kh Maj

• Bente Hansen

Fatter simpelthen ikke, at du ikke vandt konkurrencen. Jeg venter altid spændt, på dit næste oplæg <3

• Maj

Tak Bente, det er jeg glad for at høre 🙂 næste år må jeg prøve igen. Knus fra os